ELS ANYS NORANTA

 

1990 - 1993

 

 

Oli sobre tela / !95 cm x 130 cm / 1990

Oli sobre tela / 195 cm x 130 cm / 1992

 

 

 

1994
 

El 1994 fou un any molt productiu. Fins l'estiu, Rodríguez-Amat resideix encara a Barcelona. A partir del mes de juny es trasllada a l'Empordà on fixa la seva residència. Durant els sis primers mesos d'aquest any Rodríguez Amat realitza un gran nombre de treballs a base de tècnica mixta sobre paper. Són obres en las que les tintes serigràfiques, el tremp, l'acrílic i molts altres materials, amb la incorporació de papers en forma de collage permeten un treball d'acció ràpida i en el qual la intuïció controla tot el procés. Aquests treballs molts d'ells amb un mateix format -71 cm x 100 cm- estan realitzats amb accions ràpides del braç i són producte d'un gestualisme desfrenat. Caps, cames i cossos conformen gairebé sempre l'element central de l'obra. Moltes vegades s'hi introdueixen diferents tipus de signes gràfics i amb la incorporació de textos.

 

Tècnica mixta sobre paper / 100 cm x 71 cm / 1994

 

 

En aquestes obres el trencament amb qualsevol dogmatisme estètic és absolut. Ni tan sols el propi concepte d'art es reivindicat com a fonament instrumental a l'hora de la producció. Fins i tot un cert menyspreu del materials tradicionals i la seva utilització sembla produir-se en aquestes obres.

 

Tècnica mixta sobre paper / 71 cm x 100 cm / 1994

 

 

Tècnica mixta sobre paper / 71 cm x 100 cm / 1994

 

 

 

1995 -1997
 

 

El canvi d'espai provoca novament un canvi de direcció. A la tardor de 1994 Rodríguez-Amat inicia una sèrie d'exercicis, inicialment també sobre paper, però que, ben aviat, la textura i el procés de treball li exigirà tornar a la pintura a l'oli, aquest cop sobre tauler de fusta.

 

L'audició de Le Boeuf sur le toit del compositor francès Darius Milhaud provoca una llarga sèrie de quadres en els quals una mena de bestiola pren constantment el nom de bou.

Tècnicament els colors es barregen sobre la mateixa superfície del tauler mitjançant el mànec del pinzell. L'artista col·loca la pintura sobre la superfície del quadre, tot ratllant amb el mànec del pinzell. Aquest procés confereix a l'obra una determinada textura superficial i una barreja irregular del color que atorguen al quadre molta més lluminositat.

La sèrie esbossada la tardor del 1994 va tenir continuïtat fins a finals del 1997.

 

Bou x.... un núvol negre

Oli sobre aglomerat de fusta / 74 cm x 78 cm / 1995

 

 

Un cop més el canvi d'actitud ha generat un nou camí plàstic. Un camí que, novament, li exigeix un respecte dels materials. Formes mig figuratives, mig abstractes, amb referències a l'objecte o no, dibuixades amb seguretat i ben remarcades, estructuren i organitzen tota l'obra. Aquestes imatges, esbossades i perfilades gairebé sempre per la força del negre, constitueixen el cos formal de l'obra.

 

 

Figures deformades amb certes connotacions humanes i/o animals, a mig camí d'una certa abstracció, conformen la iconografia de tota la sèrie.

El cromatisme es manifesta per mitjà d'una paleta molt ampla i de forts contrastos. Colors vius i expressius, al costat d'altres matisats amb blanc, confereixen al quadre una forta lluminositat, assolint, així, un esclat cromàtic valent.

Si bé existeix consciència de l'ús d'un cos estètic ben definit. Rodríguez-Amat no pretén en aquesta sèrie d'estructurar-lo ni tan sols de donar-li forma racional. El seu principi estètic es limita aquí a proclamar per damunt de tot la llibertat absoluta d'expressar el simple desig irracional.

Oli sobre tauler de fusta / 122 cm x 81 cm / 1995

 

 

En aquestes obres hi trobem ritmes lliures amb una temàtica no concreta i en la que hi podem descobrir diferents tipus de formes i figures que no tenen cap altre significat conscient que ser els elements que permeten configurar el quadre. Malgrat de semblar una obra amb fortes connotacions dionisíaques, en aquesta sèrie, Rodríguez-Amat és un artista que treballa sentint pas a pas tots i cadascun dels moments de creació i no deixa al atzar allò que la sensibilitat pot controlar.

 

Oli sobre tauler de fusta / 81 cm x 122 cm / 1997

 

Dona trencada / Oli sobre tauler de fusta /122 cm x 81 cm / 1997

 

 

Tot i fonamentar el seu treball plàstic en la pintura, en aquest moment, Rodríguez-Amat no basa la seva reflexió sobre un cos estètic dogmàtic que li permeti d'estintolar l'obra, sinó sobre la validesa de la pintura en particular i de l'art en general com a valor cultural. Aquest fet li exigeix constantment una autocrítica profunda. La dialèctica entre el desig visceral i el fantasma de l'autodefinició és constant.