Déu o Art ? Déu ?. Estúpid de mi !. Sia com sia, amic meu, no em persuadiràs pas. No em sento capaç daccedir a un tal grau destupidesa humana que mobligui a tenir fe. No puc pas creure en divinitats superiors. És veritat que hi ha moltes realitats dins i fora de nosaltres que ens plantegen preguntes a les quals no podem respondre, però, és això suficient per a obligar-nos a creure en un ésser superior més enllà del qual no nhi pot haver daltre ?. Pot la idea de Déu ser suficient per transgredir la nostra capacitat de judici, i alhora explicar quelcom que nosaltres no sabem ?. Tenen les religions altra capacitat que la dalleugerar certs neguits concomitants a lésser humà ?. Al llarg de la meva infantesa, tot i no creure-hi, Déu sem presentava com un ésser viu, inaccessible, tot poderós, capaç de crear i destruir. No creure-hi significava simplement no raonar sobre la seva existència i no sentir cap creença de caire religiós que fos suficient per permetrem laccés fàcil a la fe. Massa dura va ser la vida per als meus pares com per a poder dedicar un temps i uns espais personals a la religiositat. El pare, allunyat de pare i mare, va estar reclòs en un asil fins ledat en què algú sen va poder aprofitar: sortir de lasil per a anar a treballar. La mare, pagesa de tota la vida fins el matrimoni, era una dona receptiva, humil i suficientment intel·ligent per acceptar lexistència amb la simplicitat que li permetés estar a reclòs de qualsevol tipus de sensitivitat religiosa. Sota aquestes circumstàncies és fàcilment imaginable que el fill no assumís cap tipus de religiositat. Certs pensadors, filòsofs i teòlegs, han defensat i continuen defensant la definició de Déu com allò que més gran no pot existir. Això és fàcilment acceptable com a simple especulació de la ment. Una idea que, com moltes altres, existeix i sobre la qual es pot operar. Aquesta significació de Déu i conseqüentment el seu coneixement ha estat acceptada per molts pensadors des de lèpoca clàssica fins els nostres dies. En geometria projectiva és molt fàcil definir i, conseqüentment, concretar un raonament sobre linfinit. Però, què és linfinit ?. La sola cosa que ha pogut fer la nostra ment és crear uns axiomes a partir dels quals, i reflexionant especulativament, crear un element inexistent: linfinit. És Déu la simple conseqüència dun raonament, adulterat per la por que constantment envaeix lindividu ?. Personalment mai he tingut la mínima vocació per la teologia i desconec absolutament els principis i doctrines que serveixen per a la reflexió sobre aquest subjecte. També desconec la connexió entre aquests i la fe que mou i ha mogut tanta i tanta gent. Moltes vegades mhe preguntat com es pot arribar a creure en Déu sense ni tan sols conèixer les seves definicions. La fe ha mogut muntanyes, és veritat, però, per què ?. Què hi ha en lésser humà capaç daccedir a aquesta creença ?. En realitat, així ho suposo, la fe no exigeix un coneixement cognoscitiu ni reflexiu sobre la o les possibles definicions de lexistència de Déu. La fe, continuo suposant, accepta la idea dun o bé varis éssers vius, als quals se li atorguen capacitats superiors, és a dir, absolutes. Capacitats aquestes que només podem considerar a partir de les capacitats humanes, ja que desconeixem altres tipus de capacitats possibles en un Déu. És una prova suficient per acceptar lexistència de Déu, lexistència del propi cosmos, lordre i lharmonia sota els quals es mou ?. Els escolàstics conceben la idea de lexistència de Déu per lexistència duna primera causa. Tot és en constant moviment. No hi ha res absolutament estàtic. Qui ? com ? de quina manera es va produir o es va originar ?. Hi ha dhaver doncs un ésser capaç dhaver iniciat el moviment. És això Déu ?. Tots els nostres raonaments ho són a partir de la nostra intel·ligència humana. Existeixen altres tipus dintel·ligències ?. Intel·ligències que ni tan sols podem intuir com poden ser ?. Ens presentem nosaltres mateixos com éssers capaços de reflexionar en oposició a intel·ligències menys desenvolupades com las dels animals, però, quin nivell de capacitats tenim els éssers humans ? És suficient aquest nivell com per demostrar lexistència de quelcom que tan sols som capaços de definir com allò que més gran no pot existir ?. Lart, a diferència de la teologia, no cerca més enllà del propi ésser humà. Les reflexions son aquí més sensitives que cerebrals. Lart és una ciència de lesperit, absolutament incontrolable per la ment. Lart pren com nivell de referència lésser humà i cerca i recerca dins dell mateix. Lart explora el centre de gravetat capaç de fer ressonar tota la sensitivitat que hi ha dins lindividu. Lart és una sublim manifestació de com lésser humà sapropa a Déu, a un Déu sense cos, i sense poders absoluts ni superiors. Per la seva pròpia essència, lartista esdevé la imatge dun creador que es diferencia de Déu perquè es vol allunyat del totpoderós ésser capaç de sotmetre el món als seus desigs. Lartista no és Déu, però shi apropa. Shi apropa per la seva capacitat a manipular lesperit i a transgredir les lleis naturals que sotmeten constantment la humanitat. En aquesta aproximació, lartista sallunya de Déu per lostentació que fa de ser lésser capaç de sentir la pròpia misèria humana. Si lartista no fos humà seria Déu, un Déu capaç de destruir el bé i el mal, uncapaç de destruir la creació per a assolir novament el caos, tornant lunivers a lestat anterior a la causa primera. 20 de novembre del 2004
|
A Centre d'Art Contemporani Rodríguez-Amat |