Els primers cops de llapis El pare creia veure que jo no era noi destudis, sinó dactivitat; no es va equivocar. Va ser un pare que va tenir la capacitat objectiva dentendre el noi i de creure fermament en la seva vocació i, el 1956, a ledat donze anys, em va parlar: tagrada dibuixar i pintar i has de seguir en la teva vocació: els matins aprendràs amb mi lofici de pintor de parets, les tardes les dedicaràs a anar a una escola dart a aprendre a dibuixar i a pintar i tinscriuré, per a anar els vespres, a una escola de formació professional a fi daprofundir en les tècniques i en lofici de la pintura professional. Per a mi shavia acabat per sempre més lescola primària. Em sentia el noi més feliç del món i, això, no ja pel simple fet de deixar lescola, sinó per poder fer allò per a la qual cosa em sentia predisposat vocacionalment. A partir daquell mateix moment, la meva activitat diària començava a les vuit del matí i acabava a les deu del vespre. Avui encara recordo la meva satisfacció: seria pintor. Així va començar el meu periple pel món de lart. Feia ja uns anys que anava a la casa dun pintor local, en Josep Fernández, en Pepet, amic de la família, a iniciar-me en el domini de la mà i a aprendre els coneixements més rudimentaris del dibuix. El meu desig desgarrapar papers, parlant en plata de confiter, començava a fer-se una pura i simple realitat. Al llarg de quatre anys el ritme de treball es mantingué constant. Varen ser anys dil·lusions, de descobriments, de somnis i de projectes. El pare coneixia bé lofici de pintor de parets i no va dubtar en ensenyar al fill el seus mecanismes i totes les particularitats dels materials i la seva aplicació. La meva activitat amb el pare: pintura decorativa, industrial, etc. i la botiga en el carrer major de Sta. Coloma de Gramenet es mantingueren al llarg donze anys, ja que, tot i ingressar loctubre del 1960 a ledat de quinze anys a lEscola Superior de Belles Arts de Barcelona, dissabtes, estius i tota mena de vacances les dedicava a la feina amb el pare. Tinc un petit gran record del dia en què vaig complir els quinze anys. Aquell dia el pare em va dir: a partir de demà facturaré les teves hores doperari de primera. El grau de coneixement dels oficis en aquell moment i, encara avui, es regulava en operaris de primera, segona, etc. Difícil de creure com un vailet, a ledat de quinze anys, podia ser operari de primera. Hi ha un impuls natural que indueix els infants a seguir un cert camí i això, sense cap tipus de consciència, ni de la realitat ni de la finalitat de la seva pulsió, ja que és ben veritat que en els primers anys de la infància, moment en el que certes inclinacions naturals es manifesten obertament, el significat que poden prendre paraules com art, creació, sensibilitat i tantes i tantes altres, és absolutament nul. Vaig ser un vailet que, des de que vaig descobrir que la mà bruta empastifa una superfície, em faltava temps per a guixar, ratllar, esborrallar i tacar: dibuixava a tot moment. El món de les formes sem va aparèixer molt ràpidament. Plasmar allò que veien els meus ulls, copiar tot el que apareixia davant meu: còpies de tota mena de làmines, esdevingueren exercici procliu, aliè a moltes altres inclinacions. Fins aquella edat i com per a qualsevol altre infant, corredisses, jocs, pilotes a dreta i esquerra, entre altres, conformaven les distraccions i els entreteniments diaris pels carrers del casc antic de Sta. Coloma de Gramenet. Sense cap mena de dubte que, a partir daquell moment, el temps prenia una vàlua considerable i el dibuix i la pintura esdevingueren gairebé una dèria. Cal dir però, que les distraccions i esbargiments propis dels nois daquella edat sexterioritzaven plenament; jo era un noi dallò més normal. Senzillament, magradava dibuixar i pintar, com a molts altres, pot ser però, una mica més. Podríem dir, molt més. Des de ledat donze anys i al llarg de quatre cursos, vaig assistir a lescola del pintor i cartellista Josep Alumá Sanz. Era una persona sense gaire vocació per la docència, ni cap interès per a fomentar i desenvolupar la creativitat dels assistents. Després dun anys difícils de postguerra dos anys a les presons franquistes i amb el pes constant duna pena de mort al cim de les espatlles per haver realitzat, entre altres, cartells en pro de les ideologies republicanes i, conseqüentment democràtiques -, Josep Alumá mantenia un espai obert per a tots aquells i aquelles de qualsevol edat que volguessin anar a dibuixar i/o pintar. Tot i ser una persona de força ofici, mai em va mostrar un camí a seguir, ni em va ensenyar els principis bàsics de lofici de pintor; la pràctica diària i el treball constant va ser el que, dia rera dia, em permetia dassolir un coneixement cada cop més profund de les diferents tècniques del dibuix i la pintura. És evident que tot i la viu viu en la que es movia el Liceo las Artes - nom que prenia el que malament podríem anomenar escola de dibuix i pintura -, la visió del què feien els altres, les reflexions sobre el propi treball i quatre llibres mal enganxats que em queien a les mans, em permetien de descobrir un món cada cop més desitjat i admirat: el món de la creació pictòrica. El Liceo las Artes es trobava en un pis principal de la Gran Via de Barcelona, just entre els carrers de Casanova i Muntaner. Josep Alumá era una persona desmoralitzada, vençuda. Havia perdut les il·lusions de lideòleg català, de lhome lluitador que havia estat. La dictadura franquista el va desmoralitzar completament. El poble estava sotmès per la por; lexèrcit i els afusellaments havien minimitzat la capacitat de reacció de la població i, la incapacitat per a sobreeixir generava una total decepció entre tots aquells catalanistes que havien estat en acció. En aquell moment jo no tenia consciència de la seva situació moral, ni tan sols un petit coneixement del que havia suposat per a ell les conseqüències de la dictadura. La meva edat i el tarannà diari, cada dia al llarg de quatre anys, de quatre a sis de la tarda, assistint a aquelles classes, no em van permetre de conèixer la situació personal daquell home. Va ser molts anys després, més de quaranta, que el seu fill, el pintor Jordi Alumá, em va fer saber el pensament polític i les penúries personals per les que havia hagut de passar aquell home que, ara, en aquell moment, vivia el dia dia sota la decepció en la qual es trobava immers. En Josep Alumá era un home tranquil, sense cap afany per un treball creatiu. Durant els quatre anys que vaig passar allí, tan sols una o dues vegades ens va mostrar treballs que estava fent i ho eren per simple encàrrec amb el corresponent interès lucratiu. Una vegada, no recordo quina era la raó, ens va ensenyar un parell de quadres de gran format realitzats feia ja molts anys. Eren uns paisatges fets amb una evident mestria, propi dels paisatgistes catalans de la primera meitat de segle XX. Avui, aquelles obres no em dirien absolutament res, tan sols el reconeixement dun ofici ben après, sense cap mena de ideologia artística, ni cap tipus daportació personal. Llavors, ni tan sols li quedava a aquell home la il·lusió necessària per a la creació artística, tot i tenir un ofici potent, el qual li hagués permès de fer el que qualsevol ideal artístic li hagués demanat. Només li recordo un retrat, realitzat al llarg daquells quatre anys. Els pares duna de les noies assistents li van encarregar el retrat de la filla. Ens va ensenyar lestudi previ fet a carbó i el retrat a loli sobre tela. Eren dos treballs dofici, de mestria. Llàstima que la castració creativa en la qual es trobava no li permetés de passar a lacció. Un altre fet que va ajudar al seu enderrocament moral fou la mort prematura de la seva filla Eva. La leucèmia va estroncar la seva vida. La seva edat em queda difosa en el meu record, però crec que havia estat als 17 o bé 18 anys. Hi havia un petit poema escrit en record de lEva amb el dibuix duna flor penjat duna de les parets de laula. No recordo si el poema era dell mateix o bé de la seva muller. Un poema curt, però molt entranyable. Del Liceo las Artes em resta el record de la serenor, la placidesa del temps, dues hores diàries davant dun model de guix o cera, intentant plasmar de la manera més fidedigna allò que vèiem amb els ulls. Amb dos altres companys daquell espai, seguirem, a partir del més doctubre del 1960 els cursos de lEscola Superior de Belles Arts de Sant Jordi de Barcelona: lAntoni Silvestre i lÁngel López Orensanz. LAntoni Silvestre va caure a principis dels anys noranta en un estat personal malaltís de caràcter psico-somàtic que el va retirar de la vida activa com a professor i es va retirar en un poble de Terol: Mora de Rubielos, si mal no recordo. De lÁngel Orensanz vaig perdre tot contacte, com amb la majoria daltres companys a partir del maig del 1964. Posteriorment, i al cap de trenta cinc anys, el vaig retrobar un parell dhores a Nova York . Era el mes de febrer del 1999. El seu tarannà era dallò més confús. LÁngel era una persona de difícil amistat: distant, malpensat, amb tota mena dinteressos personals, els quals sobreposava per damunt de qualsevol altre principi de comportament individual. Només li interessava ser ell i això a qualsevol preu. Totes les seves reflexions, totes les seves accions tenien un denominador comú: els més purs i simples interessos propis. Tota persona es mou per aconseguir beneficis personals, però quan aquests interessos no es limiten a estats de satisfacció restringits per un comportament ètic que contempli, entre molts altres, el respecte als demés, sinó que lobtenció de beneficis es redueix als propis de lindividu, menyspreant inclòs, els de qualsevol altre subjecte, aleshores ens aboquem dins dels més purs principis egoistes. Aquestes reflexions no són simplement subjectives: molts amics, coneguts i altres persones amb les que he pogut dialogar sobre lÁngel, mantenen un criteri similar al meu. La perspectiva del temps, recolzada per uns anys de coneixença a lescola den Josep Alumá, més quatre anys a Belles Arts dins del mateix curs, tot i que ell va cursar la línia descultura, em permeten, malgrat la meva pròpia subjectivitat, una visió personal sobre aquest personatge. El seu tarannà es regia pel simple bluf de voler fer veure la vàlua de la seva persona, utilitzant tota mena destratègies, incloent lús constant de la mentida. La paraula amistat no té gairebé cap sentit quan es tracta de la relacions amb ell; ens hem de limitar al concepte de company. LAntoni Silvestre era un noi molt creatiu, un noi absolutament normal. Sentia lart apassionadament. No era visceral, més aviat una persona tranquil·la. Era pintor i hagués pogut fer una obra força interessant si hagués mantingut una continuïtat de treball. Va, però, conèixer lOlga. Si va casar, va tenir tres fills. El món de lOlga no era el món de lart. Ho era només en el moment de lluir un bon vestit el dia de la inauguració duna exposició de lAntoni. Li encantava gastar i gastar: roba, sopars, sortir. LOlga va ser la ruïna de lAntoni. Per guanyar més diners va haver daugmentar la seva dedicació a la docència i va entrar com a professor de plàstica en una escola privada que labsorbia tot el dia i no li permetia de dedicar-se a la seva obra artística. LAntoni Silvestre no va saber dir prou i les tensions interiors generades per la relació amb la Olga i un cúmul de conflictes amb els fills el van fer caure en un crisi personal profunda que el va anul·lar com individu. El mes de setembre del 1956 vaig començar a assistir a lescola de Josep Alumà i lany següent, tot just acabava de complir els dotze anys, el pare em va inscriure a lEscola de Mestres Pintors i Decoradors de Barcelona. Era una escola de formació professional en la qual vaig poder aprendre durant tres anys el que aleshores es considerava devia saber un pintor de parets: retolar, imitar el marbre i la fusta, daurar, policromar, etc. etc. Les classes eren el vespre ja que la majoria dalumnes eren aprenents de pintor de parets i treballaven durant el dia. Els professors eren pintors especialistes de cadascuna de les matèries que impartien. A les sis de la tarda acabava en el Liceo Las Artes i a tres quarts de set començaven les classes en aquesta escola. Ledifici on es trobava lescola estava situat just a la Meridiana de Barcelona entre el Pont de Marina i el Parc de la Ciutadella. Tot i els tres anys passats allí, no em queda un gran record daquella escola, i això pel fet que, aquell món laboral no em va interessar gaire. Daltra banda, els nous sistemes emprats poc després en la pintura decorativa, va fer que les imitacions de fusta i marbre, així com la retolació, quedessin ben aviat obsoletes i no servissin absolutament per a res. Va ser allí on vaig conèixer Juan Moreno, lamic nascut a Aranda de Duero i amb el qual, durant un temps, anàvem a pintar paisatges els diumenges el matí per diferents indrets de Sta. Coloma i Badalona. Ben a prop daquella escola hi havia un indret anomenat el Pont de Marina. Tot el lloc era brut, ple de runes, escombraries i tota mena de deixalles, feia molta pudor. Gats esquelètics sestripaven les dents per a poder esgarrapar quatre rates mal moblades. Cal recordar que eren anys de misèria i estretors. Allí, prostitutes velles, brutes, fastigoses podríem emprar molts altres qualificatius - exercien la prostitució a cel obert. Jo, alguna vegada, amb companys daquella escola, havia anat a ficar-hi el nas. Aquelles dones no tenien cap mena de recança en aixecar-se les faldilles i, dretes o bé estirades per terra, obrir-se de cames. Els clients eren en la seva majoria homes grans que, un cop sortien de la feina, anaven allí i, sense baixar-se els pantalons del tot, sabocaven al plaer de la pura i simple ejaculació. Sense calces per a no tenir tanta feina, un cop acabaven amb un client, seixugaven la vagina amb un drap i esperaven el següent. Nosaltres ens posàvem al voltant, tot mirant i admirant lespectacle i cridàvem: fóllatela bien, coño, no se la metas por el culo. Elles, alhora que estaven fent la seva feina, ens deien: íros de aquí capullos. Alguns homes, mentre anaven fent, tombaven el cap i cridaven: largaros de aquí, mierda. Quan nosaltres veiem que lhome ja havia acabat, engegàvem a córrer, tot cridant, ! maricón ¡, ! no sabes joder !, ! La tienes pequeña coño ¡, ! de puta mierda !. Aquelles dones cobraven cinc duros per a obrir-se de cames. Els clients que ho desitjaven podien, per un duro, fer-se masturbar per aquelles putes. Que,?jodemos¿ deien. ?Me la metéis a fondo¿. ?Llevas cinco duros¿. ?Quieres que te la menee?. Anda, !tócame el coño¡. Alguns dels companys i jo mateix, alguna vegada, amb tota la mala intenció del món, cridàvem: la policía, la policía. En aquell moment hi començaven a haver corredisses de per tot. Vèiem com homes filaven tot cordant-se els pantalons i les dones fugien en sentit contrari don havíem cridat. Però al cap duna estona, un altra company, jo també ho havia fet, des de laltra punta, tornava a cridar novament: la policía, la policía, la policía. Aleshores no sabien cap a on córrer. Un cop, però, sadonaven que no era cert ens escridassaven: cabrones, hijos de la gran puta, maricones. Una vegada, un company meu, podríeu pensar, si ho voleu, que vaig ser jo, es va fer masturbar per una daquelles prostitutes. Anda, li deia ella, tócame el coño y así te gustará más. La dona tenia un anell i li va fer una plaga en el lateral del penis. Va estar un parell de setmanes anant garrell. Un dia, una daquelles dones ens va explicar que era casada amb quatre fills. El seu marit treballava, però amb el sou dell no nhi havia prou per a anar al mercat i que ella anava allí a treballar per a guanyar quatre duros. És ben curiós, però mai parlaven de prostituir-se, sinó de treballar. Ens va dir també que el seu marit ho sabia i ens va explicar com eren els fills. Recordo que llavors, un dels meus companys, podeu tornar a pensar , si ho voleu, que vaig ser jo, li va donar un duro amb la condició que es deixés tocar el que ella anomenava el coño: no te jodees de mi, tócame el coño y lárgate, li va dir. A prop del Parc de Montjuïc a Barcelona també, no sé exactament on però, hi havia un altre indret amb aquest tipus de prostitució; en deien la Terra Negra. Jo no hi havia estat mai. Deixem lliure la imaginació i pensem per un moment en la possibilitat que el marit daquella dona freqüentés aquell lloc amb cinc duros a la butxaca. Inversemblant ?. Ficció o realitat ?. Avui, sota la perspectiva del temps, el record daquell indret pot semblar esgarrifós i, el que allí passava, propi del més pur cinema italià dels cinquanta. El fet és que cal situar-se en aquell moment de misèries i penúries, no només econòmiques, sinó humanes, per a entendre aquella realitat. Nosaltres, joves entre quinze i vint anys, jo en devia tenir tretze o catorze, no teníem cap tipus de prejudici i ens movíem amb la més absoluta llibertat. 2 dagost del 2002 |