Les Olives El 1986, lAmèlia i jo vàrem comprar una casa a Les Olives, un poble petit situat en el bell mig de lEmpordà, en el municipi de Garrigoles, just en els límits entre LAlt i El Baix Empordà. Feia temps que jo li havia manifestat el desig de tenir un lloc per a poder-hi passar les vacances i els caps de setmana i va ser a partir daquesta proposta que el 1985 ens decidirem a buscar una casa segons les nostres possibilitats. Era un moment en el qual la nostra relació trontollava força i vaig pensar que això ens ajudaria a adreçar-la novament. LEmpordà era ja aleshores un indret molt desitjat per a tenir-hi una casa i els preus eren considerablement cars si els comparem amb els de les altres contrades de Catalunya. Vàrem considerar la possibilitat de cercar en una altra comarca, però finalment rebutjarem la idea i ens decidirem per LEmpordà. Paradisíaca, terra oberta i ferma, hi ha en aquesta contrada, així ho crec, sobretot després dhaver-hi viscut uns quants anys, certes vibracions que enlairen lesperit de lartista i daltres persones del món de la creació; jo diria fins i tot de qualsevol persona amb una definida sensibilitat. Fou així que loctubre del 1985 vam llogar, només per a anar-hi a passar els caps de setmana, un apartament a lEscala, just al començament del passeig de Riells. Havíem decidit de sortir cada divendres al vespre tots plegats, lAmèlia, lEster, en Jordi i jo i, a la vegada que fugíem de la ciutat, aprofitaríem per a buscar una casa per nosaltres, dacord amb la nostra petita economia. Al llarg de nou mesos, dissabtes tot el dia i diumenges el matí, recorríem tots i cadascun dels pobles, tant de lAlt com del Baix Empordà, gaudint daquesta terra i cercant un indret adient amb la possibilitat destablir-shi un bon dia. Des de Barcelona veníem regularment cada cap de setmana amb cotxe i, just al distingir lEmpordà, un cop sortíem de lautopista, el cor se meixamplava, sinflava per a rebre la plenitud daquesta contrada. No és tracta duna pura i simple sensació personal, moltes altres persones lhan tingut just a lencarar aquesta plana. Fet purament psicològic ?. Realitat sensitiva ?. Sia com sia, lEmpordà genera tremolors prenyats dordre, impressions damor i de passió . Mil·lenària, treballada per la mà de lhome des de la llunyania dels temps. LEmpordà és terra de camins, riallera i bucòlica, esbadellada i edènica, terra dencreuament de cultures, pas de civilitzacions, melic del món i del que hi ha més enllà. Tot i que no ho he trobat en cap llibre sagrat, penso que hi ha de ser. Nestic plenament convençut que, just en el moment de crear la terra, Déu hi dedicà un alè especial; la tramuntana és, sens dubta, la reminiscència daquell fort esbufec. És ben veritat que hi ha molts altres indrets dels quals podríem dir exactament el mateix, però des del més profund convenciment que em permet la meva consciència, he de confessar que aquesta terra nés una delles. No és gratuït pensar que la bellesa, latractiu i lencís que posseeix aquesta contrada és una de les raons per les quals artistes, escriptors, músics i tota mena de creadors vinguts darreu del món shi han establert definitivament. He dit moltes vegades que a lEmpordà, si aixeques una pedra no hi trobes escorpins, sinó artistes amuntegats uns sobre els altres. El forà vingut de més enllà, arribant-hi, sent un batec com el que sentiren fenicis, grecs i romans. És terra plena dhistòria i tradicions, alterosa i humil alhora, honrada i noble, amb gent trastocada profundament per la tramuntana. Conec lEmpordà avui, però moltes vegades he pensat que magradaria recórrer els temps en què aquí, just en aquests indrets, sortillers i sortilleres, amb poders fortament ocults a reis i pagans, embadocaven esperits i mentiders. Després de cercar per racons i viles, finalment, el juliol del 1986 vàrem comprar una casa a la mateixa plaça del poble de Les Olives. La casa estava sense restaurar, deshabitada durant molts i molts anys, amb espais rústecs i amb una simple aixeta daigua a la cuina i una comuna fora, a la terrassa. A partir daquell mateix moment hi veníem tots plegats a passar-hi els caps de setmana i temporades de temps lliure. La gent del poble ens va rebre amb els braços ben oberts i, ràpidament vaig fer molts amics allí. Aquell indret em va apassionar ben aviat i vaig començar tot seguit a realitzar una sèrie de fotografies del poble i de la gent: festes, treball i lleure. Dissabtes i diumenges recorria el poble, les cases, el cafè i tots aquells racons que em podien interessar des dun punt de vista estètic i humà. Instantànies dun moment, captades al vol unes, cercades i volgudes daltres: temps, espai i llum, la singular llum daquesta terra. La llum és un element important en fotografia, aquí però, si sescau, encara ho és més, ja que per debilitats estètiques em van interessar els contrastos forts, els encisos tonals, els contorns lumínics, els efectes de claror per lombra. La llum aquí és voluptuosa, encisadora al matí, poderosa al migdia i encantèria quan sapropa lhora de bruixes i bruixots. Al llarg de la setmana revelava els negatius en un petit laboratori que jo havia muntat a lInstitut a Sta. Coloma i ampliava les fotos, en blanc i negre, a un format de trenta per quaranta. Des de finals dagost daquell mateix any i fins el mes de juny de lany següent vaig estar bàsicament dedicat a la fotografia. Tot allò que vaig fer no podia quedar dins duna carpeta i em vaig posar en contacte amb lAjuntament de Torroella de Montgrí per a exposar-ho a la Capella de Sant Antoni: una sala dexposicions municipals daquesta vila baixempordanesa. La idea daquella sèrie fotogràfica va tenir els seus orígens un bon vespre, entre deu o dotze amics del poble, tot voltant un gran perol de sèpia a lolla i amb un xic de bon vi blanc a lestómac. Un sopar fet a lantiga rectoria de Garrigoles, propietat den Paulí, en Paulí Coderch, pagès i amic, persona entranyable, molt primitiva, home arrelat a la terra, fill dun pastor arribat a lEmpordà fent la transhumància des de Ribes de Freser. Un home de caràcter dur, primari, obtús, però amb un cor, el seu, com la nau de la catedral de Girona. Molts cops ens explicava els seus afers íntims amb el bestiar, de dia i de nit, amo i senyor de lo seu, incloent-hi terra i dona. Vaig escriure en el catàleg de lexposició feta a Torroella que la fotografia és objectiva, però si aconsegueix comunicar el sentir de lull, es transforma en pura subjectivitat. Sota aquest criteri, vaig veure i vaig pensar, però sobretot vaig observar. Lull atent, la cambra al braç, a peu o en bicicleta, vaig captar lalzina reclamadora, el truc i la botifarra, el porró den Jordi de Garrigoles, germà den Pauli, uns i altres, i també lamic Roca. Aquest les deia ben grosses. Una vegada em va explicar que en el carrer Robadors de Barcelona va arribar a pujar set vegades. Paraula dhome deia i reia com un nen petit. La fotografia va ser lexcusa per a poder observar tot allò que hi havia, tot allò que passava al vol. Va servir per a retenir el petit moment, linstant que fuig: una expressió, un moviment, una llum, allò que és i canvia. Un sentiment de joia, un crit damor. Aquella exposició a Torroella, feta el juny del 1987 va ser un petit homenatge a un poble, a una gent afable i bona que em va acollir amb els braços oberts. Per allí va passar tot el poble i més. La mostra portava com a subtítol: uns homes, unes dones, un poble, Les Olives Garrigoles. Del treball realitzat al llarg de tots aquells mesos, només em queden quatre fotos esbarriades i tots els negatius, ja que, un cop clausurada lexposició, vaig repartir entre la gent del poble gairebé totes les fotografies, algunes de les quals he anat descobrint penjades a les parets dalgunes cases del poble. Algun cop he pensat en recuperar els negatius i dedicar-hi un temps a fer-ne noves ampliacions. La col·lecció, tal i com es va presentar en aquell moment però, ja ha quedat esbarriada per sempre més. Tot el treball que vaig fer aquell any em va servir sobretot per a estimar un poble, una gent, homes i dones, grans i petits, persones amb les quals, set anys més tard, conviuria com a veí i amic. Avui, any 2002, em sento plenament integrat en aquest poble, el qual ha pres un lloc certament important en el meu cor. Tota persona necessita un indret en el qual establir-se, sentir-se a casa, ja sigui entre parents, amics o simplement veïns. Jo havia perdut per sempre més la Sta. Coloma de la meva infància, el lloc dels meus orígens, allí on vaig començar a desenvolupar aptituds i sentiments i, aquesta terra, aquest poble macollí com un dells. La relació amb lAmèlia va continuar trontollant, causes i crisis epidèrmiques a nosaltres influïren fortament, i el març del 1992 ens vàrem separar. A partir daquell moment, les meves circumstàncies personals van canviar totalment, i jo vaig desvetllar un somni ensopit des de feia molts anys, just de quan encara era un vailet: crear un espai on artistes darreu del món poguessin exposar, conviure i treballar conjuntament. Ja de ben jove, i també posteriorment, he estat un somniador. Qui no ha somniat alguna vegada al llarg de la vida ? I, aquella era ledat en què és fàcil de creure que els somnis es poden fer realitat. La veritat és que en aquell moment, en el moment del somni, jo no vaig pensar en concretar lestructura ni tan sols les característiques que tindria aquell espai. No estava al meu abast i es limitava a ser una pura i simple especulació mental. No en vaig parlar gairebé mai a ningú ja que shagués pogut pensar que es tractava duna utopia: una pura i simple bajanada de vailet. La realitat és que si que era una utopia i, si la meva situació personal i econòmica no mho haguessin permès, shauria limitat a ser simplement això: un somni de pantalons curts. Vaig arrossegar aquell somni al llarg de molts anys, és més, havia quedat absolutament ensopit en el meu passat com molts altres que mai shan pogut concretar. Poques vegades les utopies esdevenen realitat, aquesta però, sacomplí plenament. Després de la ruptura amb lAmèlia, jo havia daferrar-me a una idea per a sobreeixir de la situació personal en la qual em trobava. Em vaig il·lusionar en dur a la realitat aquell somni, li vaig comprar la meitat de la casa que li corresponia a ella i vaig començar a pensar en restaurar-la. Vaig dedicar tot lestiu del 1992 a treballar en els baixos de ledifici, el que posteriorment seria la galeria del Centre dArt: jo sol, des del matí fins el vespre, deu o dotze hores diàries, repicant, rejuntant, passant tubs, va ser un estiu dur a nivell de treball físic, però el meu esperit estava exaltat i les il·lusions em permetien danar endavant amb la idea. Al llarg de lhivern següent, a més de totes les altres activitats, em vaig dedicar a projectar tota la reforma de ledifici. Va ser una tasca apassionant que em permetí anar desvetllant el somni de mica en mica. LEster ja tenia els estudis dArquitectura Tècnica molt avançats i em va delinear tots els plànols. Tot allò esdevenia un espai per a les meves il·lusions i lentusiasme sesbravava més i més. Els estius dels anys 1993 i 1994 foren cabdals. Una colla dentre vuit i deu paletes treballaren entre tres i quatre mesos cadascun dels estius, reforçant, modificant, transformant i restaurant tot ledifici. Jo maixecava cada dia a les set del mati i de seguida començava a preparar materials, eines i tot allò que era necessari per a que quan, a dos quarts de vuit arribessin paletes i manobres estigués tot a punt de solfa. La meva jornada laboral acabava a les vuit o bé a les nou de vespre, havent parat tot just una hora i mitja per a dinar. Les tasques de reforma i reconstrucció del que ben aviat s'anomenaria el Centre d'Art foren esgotadores, però em sentia esperonat per les il·lusions daquell espai que estava destinat a emplenar i satisfer el meu somni. La Fundació shavia creat la tardor del 94. La utopia esdevenia així una pura i simple realitat: ledifici havia pres forma, i tot estava a punt per a que el juliol del 1995 arribés el primer artista. 6 de setembre del 2002 |