15. Suite de la Dona-Toro

Les circumstàncies personals de l'artista en un moment concret de la seva vida, esdevenen gairebé sempre determinatives de les característiques de l'obra, la qual resulta ser el reflex dels seus anímics. L'actitud volguda del propi artista fixa, a més, el camí a seguir, així com els principis estètics i tota la dimensió que el creador dóna al contingut del seu treball. Hi ha artistes que es manifesten per mitjà d'un itinerari lineal i constant, d'altres però, sota la pressió del dubte, es mouen per camins dispersos. Els neguits i les inestabilitats sensitives generen, moltes vegades, capacitats creatives amb forts poders imaginatius.

La passivitat no ha estat mai una de les característiques de la meva personalitat, ben al contrari, el pressentiment de ser un esperit constantment neguitós, em mostra davant del meu propi mirall com una personalitat inquieta, recolzada per una forta voluntat de treball a la recerca constant de tasques assolibles únicament amb rigor i energia. No he acceptat mai la inèrcia i la passivitat que genera autoconformisme. Des dels propis inicis, el contacte amb l'art contemporani a Europa a mitjans dels seixanta em va estimular per a capbussar-me constantment en camins de recerca i de llibertat. Camins que m’han permès, i em permeten avui encara, sempre dins dels límits de la meva pròpia capacitat, d'utilitzar l'art com a eina de retrobament i de diàleg amb el món exterior.

El 1985 feia quinze d’anys que amb l’Amèlia i els fills vivia a Santa Coloma de Gramenet, dels quals, sis en el carrer Balears d’aquesta població. Tot i que en aquell moment la part més important de la meva obra artística la realitzava en el taller de la Travessera de Gràcia de Barcelona, sempre tenia a l’habitatge familiar un espai on continuava creant la meva obra artística, bàsicament obra sobre paper. Va ser justament aquest any quan, allí, sense tenir consciència, vaig iniciar una nova sèrie de treballs sobre paper que posteriorment anomenaria Suite de la Dona-Toro.

Aquest nom va ser accidental, fortuït i, evidentment, gratuït. Un nom que li vaig donar amb la simple finalitat de poder catalogar un conjunt de treballs que tenen, això si, les particularitats que evidencia el títol. En aquella sèrie de dibuixos vaig sentir la necessitat de descarregar al servei de l’obra el bagatge tècnic que els anys d’ofici em van atorgar.

El meu afany a l'hora de realitzar aquesta Suite no va ser el de representar simplement el cos d'una dona o bé d'un toro. Tot i que hi és, tampoc no es tractava d'una simple metàfora visual, fou, més aviat, un joc de canvis metafòrics, la transmutació entre la dona i el brau, entre el brau i la dona. Per damunt de tot, es tracta d’una metamorfosi entre els dos cossos, sense voler ultrapassa en cap moment el simple nivell de joc plàstic a partir de dos elements concrets que, per mitjà del llenguatge gràfic, en van permetre transcripció d’estats personals i mentals inherents a l'individu creador.

Per damunt de tot, es tracta d’una metamorfosi entre els dos cossos que, per mitjà del llenguatge gràfic i sense voler ultrapassa en cap moment el simple nivell de joc plàstic a partir de dos elements concrets, en va permetre la transcripció de certs estats personals i mentals, inherents a mi com individu creador.

La Suite de la Dona-Toro és l'obra que satisféu les necessitats primàries, viscerals, instintives, en un moment determinat, en un temps puntual, d'uns anys de creativitat efusiva, d'inestabilitat personal i alhora, d'un fort equilibri creatiu. És un recorregut a través de la metamorfosi recíproca entre la dona i el toro. És una lluita. És l'expressió d'un desig impulsiu, carnal i eròtic, on la voluptuositat s'hi mostra amb tota la seva càrrega sensual i luxuriosa.

Alguns dels dibuixos d'aquesta Suite, composta per més d'un centenar de treballs, foren creats en el límit de la pròpia temàtica emprada, doncs no hi va haver cap submissió absoluta a les imatges del toro i de la dona. D'altra banda, ni la dona ni el toro han estat mai, en aquesta Suite, una dona o bé un toro concret, això si, un moviment, una cama o bé un pit, han pogut generar un nou treball, però, en el mateix moment de començar la cerimònia, el cos concret ha perdut tot el seu significat, per expressar força i poder, el toro, tendror i dolçor, la dona. Lluita i energia, blanor i tendresa es confonen aquí per a simbolitzar el maridatge entre ambdós cossos.

Trets eròtics, moltes vegades volguts, s'hi manifesten, a cops brutals i punyents, amb força i energia, d’altres, esmorteïts i encoberts. Per l’amor i el sexe, la passió i la fertilitat d’Afrodita esdevenen aquí Eros, una de les grans manifestacions de l’acte creatiu. Per oposició a la vida, del Caos i de la Nit apareix Tanatos, naixement i mort com simples estats transitoris.

A diferència de molts altres treballs en què vaig sentir la necessitat d'alliberar-me de tot el bagatge tècnic que els anys m’atorgaven, en la gran majoria d'aquests dibuixos vaig acceptar l'ofici com a eina de treball en la realització de la sèrie. El procediment tècnic emprat en aquesta fou el simple dibuix a llapis. L'esperit del treball, però, s'hi manifesta mitjançant una tècnica molt acurada, treballant lentament, sentint les petites rugositats, les diferents pressions del llapis al damunt del paper i amb tot, estimant l'obra.

La sèrie s'endegà el 1985 i, originàriament començà com un simple treball a l'entorn d'un tema: la dona i el brau. A poc a poc, ambdós començaren a prendre més i més protagonisme i ben aviat l'obra va prendre cos. Va ser el 1992 quan la vaig abandonar.

Per bé que el conjunt és una amalgama de treballs a l'entorn d'un mateix tema, mai va existir voluntat d'unitat, ja que, ni les dimensions i característiques dels papers, ni els tipus de llapissos emprats eren sempre els mateixos, ni tan sols el propi impuls de treball era constant. Així mateix, el ritme i la cadència en la realització de l'obra es mantingueren sempre irregularment. És per tot això doncs, que el nom de sèrie no li és del tot adient. Es tracta més aviat d'una suite, és a dir, d'un conjunt de treballs que giren a l'entorn d'un tema, realitzats amb una mateixa tècnica gràfica i alhora amb un mateix esperit creatiu.

Aquest suite va ser realitzada a l'ombra de l'itinerari que jo seguia en aquell moment i en cap moment vaig pretendre que fossin la pedra clau dels treballs realitzats al llarg dels anys de la seva creació.

Març del 2001

lin-blau.gif (86 bytes)