SOTA L'OMBRA SEDUCTORA DE JOSEP PLA:

FOTOGRAFIES D'EUGENI FORCANO

La Galeria Pièce Unique de Palafrugell presenta fins el 30 de març 11 fotografies de la sèrie de 24 que el fotògraf Eugeni Forcano ha realitzat per a commemorar el centenari del naixement de l'escriptor.

Sota l'ombra seductora de Josep Pla és el títol d'una admirable sèrie de fotografies que Eugeni Forcano ha realitzat al llarg del 1996 per homenatjar i recordar Josep Pla del qual, el dia 8 de març se celebra el centenari del seu naixement. 11 fotografies del total de 24 de què es compon la sèrie s'exhibeixen a la Galeria Pièce Unique de Palafrugell. Es tracta d'una de les moltes activitats que al llarg d'aquest any s'han de celebrar a la memòria de l'escriptor baixempordanès.

El 1967, arrel del setantè aniversari de Pla, Eugeni Forcano va realitzar un reportatge fotogràfic de l'escriptor que en forma de llibre es va publicar sota el títol: Josep Pla vist per Eugeni Forcano. Tots dos s'havien conegut a mitjans dels seixanta quan col.laboraven en el setmanari Destino.

La fotografia, diu Eugeni Forcano, és l'eina que permet, a més d'interpretar el món, plasmar el sentir personal del propi artista. És en aquest sentit que el fotògraf, coneixedor profund de l'ofici, ha creat aquesta sèrie; uns treballs plens de lirisme poètic que expressen l'admiració de Forcano envers la narrativa de Pla i alhora reten homenatge a la seva personalitat.

Dos tipus de imatges ben diferents una de l'altra des d'un punt de vista compositiu i plàstic utilitza Forcano en aquesta sèrie. Una imatge referencial a l'obra i a la temàtica de l'escriptor representa els temes propis a la narrativa i a la vida de Josep Pla: el mar, els ametllers, Aurora, etc. L'altra imatge, de caire simbòlic, representa el perfil de Pla. Es tracta d'una silueta que es repeteix sistemàticament en totes les fotografies. És el leitmotiv que unifica la sèrie i, alhora, mostra l'admiració de l'escriptor per la temàtica tractada. Aquest perfil es presenta a vegades en forma de finestra, al interior de la qual hi trobem la temàtica referencial a l'obra o a la vida de Josep Pla. D'altres vegades el mateix perfil -en positiu- es presenta en una part de la fotografia i simbolitza l'èxtasi o l'admiració de l'escriptor envers el tema tractat. La conjunció de les dues imatges, la referencial o temàtica i la simbòlica, mostra una composició equilibrada de gran bellesa formal i, evidentment, cromàtica.

Eugeni Forcano ha assignat a cada fotografia un títol amb fortes connotacions poètiques que ajuda a l'espectador a captar el significat de les imatges. -Idil.li del vent i del mar-, -I de sobte el miracle: els ametllers floreixen-, són, entre molts altres, títols que han estat extrets de la narrativa de Josep Pla o bé creats pel propi fotògraf.

L'aspecte tècnic dels treballs de Forcano es basa en l'obtenció d'un contratip a partir d'una fotografia de l'escriptor que el fotògraf havia realitzat el 1967. La imatge temàtica i la del perfil obtinguda en el contratip han estat muntades per Forcano sobre una transparència que, ampliada pel mètode cibachrome, ha donat la fotografia acabada.

L'exposició mostra el contingut formal i la bellesa plàstica de part de la sèrie fotogràfica en la que Eugeni Forcano expressa la seva admiració envers la narrativa i la personalitat de Josep Pla.

Aquest article fou publicat a La Proa

 

 

 

 

EUGENI FORCANO INTERPRETA PLA

Sota el títol A l'ombra seductora de Josep Pla, la Galeria Pièce Unique de Palafrugell exhibeix una col.lecció d'11 fotografies de la sèrie de 24 que Eugeni Forcano ha realitzat per commemorar la memòria de Josep Pla en el centenari del seu naixement. Aquesta mostra forma part dels actes, conferències, presentacions i altres activitats que al llarg de tot l'any 1997 s'han de celebrar a la memòria de l'escriptor.

En aquest homenatge hi ha una fascinació, un himne poètic a la figura de Josep Pla, personatge que Eugeni Forcano admirava i, segons ens explica el propi fotògraf, va incidir molt en la seva vida. Es tracta d'una sèrie de treballs, iniciats el febrer de 1996, en els quals l'admiració d'Eugeni Forcano per l'escriptor s'expressa sota un esperit creatiu i amb el coneixement, no tan sols de l'obra literària de Pla, sinó per la relació professional que sorgí quan ells dos col.laboraven en el setmanari Destino a mitjans dels anys seixanta.

Per a Eugeni Forcano la fotografia és un art que, amb entitat pròpia, permet fins i tot, canviar la pròpia manera d'interpretar el món. L'aspecte creatiu dels treballs que ara presenta en aquesta mostra es basa en la conjunció de dos tipus d'imatges; una representativa amb elements referencials a l'obra i al pensament de Josep Pla i l'altre simbòlica, basada en la silueta de perfil de Pla, obtinguda a partir d'una fotografia que el 1967 l'Eugeni Forcano va realitzar arrel del setantè aniversari de l'escriptor i per al qual va fer el llibre titulat, Josep Pla vist per Eugeni Forcano.

La silueta de perfil de l'escriptor es repeteix en forma de leitmotiv en totes les fotografies. A vegades aquest perfil es presenta en negatiu i en forma de finestra a l'interior de la qual s'hi mostra la imatge referencial a l'obra o a la personalitat de l'escriptor. D'altres vegades es presenta en positiu, situada en una part de la fotografia i representa l'admiració de Josep Pla per la temàtica tractada: El mar, Aurora, Els ametllers, etc. Aquesta finestra, de connotacions surrealistes, simbolitza la intencionalitat d'introduir-se en la personalitat de l'escriptor. Un i altre aspecte -el testimonial i el creatiu- permeten al fotògraf de fusionar la imatge del personatge amb l'entorn, interpretant amb un segell personal la viva essència de l'escriptor.

Eugeni Forcano ha assignat a cadascuna de les fotografies un petit text que descriu i alhora il.lustra poèticament la relació del personatge -imatge simbòlica- amb l'element temàtic -imatge referencial-. -Record i somni (Aurora)-, -L'encís del mar proper i llunyà, dolç i com adormit-, -Idil.li del vent i del mar-, -I de sobte el miracle: Els ametllers floreixen-, son, entre molts altres, alguns dels títols que, extrets de la pròpia narrativa de Josep Pla, o bé ideats pel fotògraf, il.lustren cadascuna de les fotografies.

L'aspecte tècnic del treball de Forcano es basa en l'obtenció d'un contratip impressionat a partir d'una fotografia positiva d'en Pla, de forma que el blanc queda transparent -la finestra- per a poder permetre impressionar la imatge referencial -el mar, el gos, els ametllers, etc-. Tot plegat, muntat sobre una transparència, permet a Eugeni Forcano d'obtenir una imatge positiva que, ampliada pel mètode cibachrome, dóna la fotografia acabada.

L'exposició mostra part del treball d'un professional que ha sabut plasmar amb imatges d'una gran bellesa, la forma i el contingut de l'obra i del pensament de Josep Pla.

Aquest escrit fou publicat en el Diari de Girona el març del 1997