JORDI MESTRE: CREACIÓ FOTOGRÀFICA AMB TÈCNIQUES ANTIGUES

 

Fa uns anys era impensable d'exposar fora d'una galeria o bé d'un museu. Avui però, molts artistes han optat per mostrar l'obra en tot mena d'espais no convencionals. Aquest és el cas del fotògraf gironí Jordi Mestre que ha decidit de penjar els seus últims treballs en el Charly Privat, un local nocturn de Figueres.

L'aprenentatge diari, reportatge i periodisme gràfic, -càmara i laboratori-, ha estat el camí que ha permès a Jordi Mestre d'obtenir un espai en el món de la fotografia professional. Els seus estudis de química i els treballs de recerca als quals s'ha dedicat en els últims anys li han permès, a més, el coneixement de l'evolució històrica i de les tècniques fotogràfiques emprades des dels inicis de la fotografia. Jordi Mestre és avui un coneixedor dels processos de conservació i restauració de fotografia antiga. "Identificació i conservació de fotografies" és el títol d'un llibre que aquest fotògraf està a punt de publicar.

Sota el títol Fotos a mà Jordi Mestre exhibeix 10 fotografies singulars, realitzades sobre diferents tipus de paper de dibuix convencional: japonès, verjurat, paper comú, i paper fet a mà. El propi fotògraf, que no utilitza cap tipus de producte industrial en el resultat final, sensibilitza el paper, segons tres tècniques concretes: cianotip, goma dicromatada i paper salat.

El procés de treball és ben simple; Jordi Mestre fotografia un negatiu, a partir del qual, convenientment ampliat sobre un lit, obté un negatiu de gran format. Un cop sensibilitzat el paper, i amb el lit col.locat al damunt, ho exposa al sol. Així impressionat, i revelat per mitjà d'un simple rentat amb aigua, aconsegueix el treball acabat.

La tonalitat de blau de Prússia dels cianotips ve donada pel color del ferricianur potàsic. La goma dicromatada pren diferents tons en funció del pigment mineral i, l'única peça sobre paper salat té una tonalitat càlida aconseguida per un simple viratge.

Des del punt de vista creatiu, Jordi Mestre parteix d'una fotografia convencional que ell mateix havia realitzat anteriorment. Aquesta foto original és com una simple partitura que es pot interpretar de moltes i ben diferents maneres. Es tracta, doncs, de la transcripció d'un original amb la finalitat d'aconseguir nous valors plàstics a partir dels aspectes temàtics, formals i compositius que ofereix l'original.

Tota la sèrie evidencia un treball molt interessant, realitzat aquest mateix any i que demostra el coneixement que Jordi Mestre té de les tècniques històriques utilitzades al llarg del segle passat.

Aquest escrit fou publicat en el Diari de Girona el mes de març del 1997

 

A pàgina inici A pàgina inici