EMIL NOLDE: INTEMPERÀNCIA I COLOR ENTRE NATURALESA I RELIGIÓ

Un conjunt de 39 olis sobre tela i 23 aquarel.les del pintor expressionista alemany Emil Nolde componen l'exposició que des del passat 22 de gener i fins el 22 de març es pot visitar a La Pedrera de Barcelona. Es tracta d'una coproducció de la Fundació Caixa de Catalunya i la Fundació Juan March amb la col.laboració de la Fundació Nolde-Seebüll d'Alemània. Emil Hansen, conegut com Emil Nolde, va nèixer a Nolde, poble danès situat al bell mig de la maresma nòrdica, a mig camí entre el mar Bàltic i el mar del Nord, just en els confins amb Alemània.

Sota el títol, Emil Nolde, naturalesa i religió, paisatges, jardins, flors, marines, a més de temes bíblics i altres, pintats entre el 1906 -any que decideix prendre el nom de Nolde- i el 1951 cobreixen les parets de les sales del Centre Cultural de la Caixa de Catalunya.

Al llarg d'una trajectòria de més de 50 anys d'exercici i producció en el camp de la pintura, el dibuix i el gravat, Emil Nolde es va moure lliurement dins dels límits de l'expressionisme alemany de la primera meitat d'aquest segle. En termes genèrics, l'expressionisme és un moviment artístic que rebutja el control del comportament per la raó i ho confia tot a les pulsions de la pròpia emoció. És així que, més que un simple estil pictòric, l'expressionisme és una concepció de la vida, una visió del món descoberta per introspecció.

Una pintura valenta, oberta i sense cap tipus de concessió a descripcions fàcils i lleugeres fan de Nolde un clar exponent dels corrents dionisíacs de l'art del segle XX, uns corrents artístics que alliberen el pintor de convencionalismes establerts i li permeten de moure's en les esferes de la seva irracionalitat.

TEMES BÍBLICS

Emil Nolde va ser un fervorós creient, un home de caràcter introvertit i dominat per un fort sentit del pecat. Aquest estat d'esperit el forçà a pintar al llarg de molts anys una important sèrie de quadres de caire religiós. Cap d'aquests quadres va ser admès en una església, tal i com pretenia el propi pintor. L'exposició mostra un bon nombre de pintures d'aquesta sèrie. Són obres en les que el frenesí espiritual de l'artista es tradueix en figures grotesques amb els caps en forma de màscares endimoniades i plenes de vehemència. Les imatges d'aquests quadres estan distribuïdes compositivament segons una escala subjectiva de valors i, gairebé sempre, en un mateix terme.

ELS PAISATGES

El paisatge va permetre a Nolde d'expressar un sentiment, un desig, tot el que hi ha més enllà del propi fenòmen natural. Un cert nombre de paisatges, alguns d'ells amb una factura plàstica potent i vigorosa, es poden contemplar en aquesta mostra. Són paisatges de la maresma nòrdica alemana, composats per mitjà d'un horitzó baix i núvols foscos que creen un majestuós sentit de l'espai. La plana i la mar, a un i a l'altre costat de la seva terra d'origen, esdevenen el tema central de gairebé tota la seva producció paisagística. Alguns dels paisatges que es poden contemplar en aquesta mostra evidencien el fort grau d'abstracció a que va arribar Nolde amb la seva pintura.

EL COLOR I LA VIDA

L'herència dels grans coloristes de tots els temps es manifesta obertament en aquests quadres de cromatisme desfrenat i lliure. Emil Nolde va saber estructurar perfectament, en una pintura plana en la que el color s'organitza sense cap tipus de perspectiva, un imaginatiu joc de colors complementaris. Grocs-violetes, rojos-verds i blaus-taronjes es combinen amb valors tonals formant una simfonia de gran riquesa plàstica. La profunditat i la quasi religiositat del color esdeven en aquest artista el mitjà expressiu, determinant del contingut de tota la seva obra pictòrica.

No és la raó, sinó la passió i les emocions les que guien tot el procés de la seva acció creativa. La pintura li exigia un profund recolliment personal i cada quadre es convertia en una alienació del seu propi equilibri. L'art l'unia a la vida i l'obligava a una concentració tensa que, cada cop més, el feien caure en estats depressius. El seu esperit era inestable i es movia a cavall entre moments de forta creativitat i altres de decaïment i prostració.

Aconsellem la visita d'aquesta exposició que mostra com Emil Nolde ha sabut amb la seva pintura transmetre un missatge perdurable i, a més d'una confessió íntima, plasmar el retrat psicològic d'un individu sensible i fervorós.

Aquest article fou publicat en el Diari de Girona el mes de febrer del 1998