PICASSO I ELS PAPERS DE CERET:
L'ORDRE INTERN DEL CUBISME
El Museu d'Art
Modern de Ceret presenta fins el 14 de setembre una magnífica exposició de dibuixos i
collages de Picasso realitzats entre el 1911 i el 1913. Els dibuixos del 1911 i 1912 i els
collages del 1913 són estudis de gran valor per a comprendre un dels moments cabdals del
cubisme: el canvi del cubisme analític al sintètic.
Picasso arriba
a Ceret per primer cop l'estiu del 1911. Entre aquest any i el 1913 el pintor hi va fer
varies estades, captivat sobretot per la bellesa de l'indret i per l'atractiu d'un petit
grup d'artistes que, més o menys temporalment, s'hi havien establert a partir de 1910.
Molts han estat els
períodes de la vida de Picasso en què el deliri creatiu s'ha manifestat d'una manera
absoluta i desbordant. Ja a l'època blava i rosa, just a l'inici del trencament amb
l'academicisme que el seu propi pare li havia infós, el jove pintor revela un esperit
inquiet, exultant de capacitat creativa i d'imaginació. És però a partir del 1906 i
sobretot del 1907 quan Picasso trenca radicalment amb la perspectiva que des del segle XV
havia identificat la pintura amb la visió de l'espai exterior i s'endinsa definitivament
en l'epopeia de l'art modern.
El seu esperit de
recerca i d'inquietud, afavorit per certes influències exteriors, Cézanne i l'art
africà entre altres, promouen la ruptura amb molts dels postulats estètics que havien
regit l'art i, si fins aleshores missatge i aparença, és a dir, forma i imatge eren
inseparables, a partir d'ara la forma i l'ordre intern del quadre esdevindran el propi
contingut de l'obra.
Tant
l'impressionisme que en aquell moment ja feia uns anys que havia arribat a les seves
últimes conseqüències com el fauvisme o el naixent expressionisme germànic estaven
encara lligats a l'essència de l'objecte. Picasso, sense arriba a rompre absolutament amb
la correlació definida per forma-objecte, estableix nous principis estètics de caire
bidimensional, iniciant el camí que, a partir del 1908, s'anomenà casualment el moviment
cubista.
Quan l'estiu del
1911 Picasso arriba a Ceret, el pintor ja havia establert tots els principis bàsics del
cubisme i es trobava a cavall entre els anomenats cubisme analític i cubisme sintètic.
L'exposició mostra
seixanta-dues peces: dibuixos a llapis o a ploma sobre tota mena de papers, a més d'un
conjunt admirable de collages treballats per grans superfícies planes.
Natures mortes,
retrats, i paisatges, entre altres, són tractats en l'admirable sèrie de dibuixos, per
principis absolutament constructius que revelen l'ordre de les formes i de les seves
relacions internes. La simple afinitat amb el model és volgudament fluctuant, en aquest
sentit, Picasso crea una simple relació accidental entre l'obra i l'objecte. La línia
esdevé l'element estructural i, fins i tot les taques són tractades amb moltes i petites
línies o pinzellades. En aquests dibuixos,tots ells de petit format, línies verticals i
inclinades estructuren tota l'obra donant-li un esperit de verticalitat.
A diferència del
dibuix, el collage permet a Picasso la utilització de grans superfícies uniformes que
generen grans espais bidimensionals. Són obres realitzades amb papers de colors i retalls
de papers pintats en les que l'artista hi incorpora agulles de cap o bé algun traç fet
amb carbonet, pastel o altre. En aquestes obres els papers es presenten com els elements
formals que estructuren l'obra sense arribar a emplenar tota la superifície del quadre.
Son treballs en els que Picasso arriba a una màxima simplificació de la forma i de
l'estructura de l'obra.
La mostra,
presentada cronològicament, es completa amb molta documentació sobre aquest període:
cartes, postals, fotografies i altres documents faciliten al visitant la comprensió de
l'exposició.
Aquest article fou publicat
en el Diari de Girona el mes d'agost del 1997
|