EUGENI PRIETO I CARME ZURITA: AMANTS DE L'ART.

La vocació per l'art, tant a nivell creatiu com a nivell interpretatiu, segueix sempre un camí progressiu que, en uns casos es manifesta per mitjà de la creació artística i en altres per mitjà del col.leccionisme. I, si parlar amb un artista representa sentir i penetrar en el ric i voluptuós univers de la creació, parlar amb uns col.lecionistes permet de sentir el món pur i simple de la interpretació de l'obra d'art. És així que moltes vegades, la sensibilitat no s'expressa únicament per mitjà de la simple acció creativa; una col.lecció pot revelar, a vegades, un sentir personal i sincer, a més de possibilitar l'exteriorització d'unes determinades personalitats. Aquest és el cas de l'Eugeni Prieto i la Carme Zurita, col.lecionistes d'art que, des de fa ja una bona pila d'anys, van decidir d'instal.lar-se en un mas envoltat per un paratge paradisíac, en el veïnat de La Sala del municipi de Foixà en el Baix Empordà. Avui, profundament arrelats a la comarca, la Carme es desplaça cada dia a Girona per raons de feina i l'Eugeni compleix la seva activitat professional en una entitat d'estalvi a la vila de Torroella de Montgrí.

La vocació per l'art va començar a manifestar-se fa molts anys quan l'Eugeni freqüentava certs entorns artístics de la ciutat comtal i que el dugueren, fins i tot, a posar com a model a principis dels setanta en el Reial Cercle Artístic de Barcelona, una de les institucions artístiques més arrelades al món cultural de la Barcelona d'aquell temps. Els propis col.lecionistes ens expliquen com, posteriorment, i ja en el Baix Empordà, a l'antiga Galeria d'Art Espuña de Sant Feliu de Guixols van fer amistat amb la galerista i passaven moltes hores parlant d'art alhora que desenvolupant la sensibilitat que tothom porta en el seu interior, però que cal donar-li l'alè per a fer-ne una realitat. Avui, l'Eugeni administra, organitza i gestiona el grup d'artistes Memé Detràs, un dels col.lectius més arrelats a la comarca del Baix Empordà. I, per bé que la seva tasca s'acompleix sempre a l'ombra de les manifestacions del grup, l'Eugeni n'és l'ànima i l'esperit.

La col.lecció d'obres d'art de l'Eugeni i la Carme s'ha anat ampliant, poc a poc, alhora que el cercle d'amistats s'ha anat incrementant. Per a ells, l'obra d'art no és la simple peça artística penjada d'una paret, o be situada al cim d'una peana, ells s'exigeixen un coneixement a nivell personal i en molts casos circumscrit per una forta amistat amb el propi artista. Darrera de cada obra hi ha un personatge, una conversa, un record que fan que la peça no es limiti a ser un simple objecte. D'aquesta manera, els valors emocionals de l'obra es manifesten, no tan sols pels elements plàstics que la componen sinó per la relació i les circunstàncies que l'envolten. Aquest fet evidencia una col.lecció intransferible a qualssevol altres individus que no siguin els propis col.leccionistes. És així que podem afirmar que darrera una bona col.lecció hi ha sempre una o bé u unes individidualitats sensibles que s'autoproclamen per mitjà de la pròpia col.lecció.

D'altra banda una col.lecció no pren importància per la simple valoració econòmica que pot assolir el conjunt de les obres, ni tan sols per l'interès de ser una col.lecció, estilística o conceptualment coherent. Per a l'Eugeni i la Carme la col.lecció ha de satisfer la funció emocional que produeix en els propis col.leccionistes. Conèixer l'artista, sentir l'obra, penjar-la, canviar-la de lloc, recordar els moments sensibles viscuts amb el propi creador, tota la voluptuosidad que comporta la possessió, són alguns dels aspectes que determinen el col.leccionista i no pas el simple interès especulatiu de que l'obra produeixi uns guanys a curt o llarg termini.

La casa de l'Eugeni i la Carme a La Sala és un mena de petit museu ple d'obres d'art per tot arreu: a les parets, per tots els racons, sobre les taules. Fins i tot en el jardí, just al costat de la piscina, hi trobem una escultura en ferro de grans dimensions. De la mateixa manera que l'obra d'un artista segueix una evolució i expressa els diferents moments creatius de l'artista, la visió de les peces de la col.lecció evidencien l'evolució de la sensibilitat dels col.leccionistes al llarg dels anys. D'aquesta manera podem seguir l'evolució de la sensibilitat de l'Eugeni i la Carme, una parella que senten el plaer de l'art i de l'amistat dels seus amics, els artistes.

Aquest article fou publicat a La Proa