|
L'ESCENOGRAFIA: UN RECORREGUT PER LA
FANTASIA I LA IMAGINACIÓ.
Els escenògrafs
alemanys treballen des del passat 5 d'octubre en un dels tallers de creació de la
Fundació Rodríguez Amat a Garrigoles. Es tracta d'un stage de treball i de investigació
a fi de poder abastar idees visuals i plàstiques per a la realització de noves creacions
escenogràfiques.
Des de la seva
inauguració el juliol del 1995, una trentena d'artistes d'arreu del món han residit i
treballat en el Centre d'Art Contemporani de la Fundació Rodríguez Amat. Enguany,
artistes de Suecia becats pel govern regional de Gävleborg, de Lituania, d'Alemania, de
Suïssa i del Japó, a més d'artistes catalans, han pogut gaudir dels espais de creació
que ofereix aquesta Institució. L'objectiu del Centre és promoure el desenvolupament de
l'art contemporani i amb aquesta finalitat ofereix als artistes la possibilitat de
residir, treballar i alhora conviure amb altres creadors a fi d'intercanviar noves idees
sobre art i creativitat. Ultra les exposicions i altres activitats, la Fundació organitza
trobades de germanor que possibiliten als artistes d'aquestes contrades conèixer creadors
vinguts de molts indrets del món.
L'extraordinària
capacitat que posseix Fabio Serati per a organitzar espais ha permés a aquest artista
pluridisciplinari la realització de nombroses escenografies per a molts teatres
d'Alemania. Sobre les seves taules de treball hi veiem tota mena de dibuixos, pintures,
objectes, maquetes, fotografies, projectors, focus i altres estris que permeten a Serati
les seves investigacions plàstiques. Per a ell, més enllà de la pròpia estètica hi ha
sempre una actitud crítica i dialèctica que li permet alliberar-se de qualsevol element
nociu a l'obra i li possibilita, a més, d'introduir-se plena i conscientment en el seu
món personal i creatiu. Un dels projectes sobre el que està treballant en aquest moment
és el disseny d'un laberint. No es tracta del simple i tradicional joc de passadissos que
permeten a partir d'una entrada cercar una sortida. Serati s'interessa sempre per la
relació entre el ser i el seu entorn. En aquest sentit, a més de tenir en compte el
tradicional itinerari, el seu laberint permet a tots els que inicien el trajecte de
visualitzar l'espai en el que es mouen: poder contemplar el passat del seu recorregut,
així com l'itinerari dels altres individus que, separadament, participin de l'acció que
esdevé en cada moment del trajecte.
Judith Koeninger
s'interessa sobretot per l'objecte. El seu art es fonamenta en el volum i la materia que
ocupa un espai. Pintures, dibuixos, màscares, vestuari i tota mena d'objectes conformen
el seu entorn creatiu. Les imatges, diu, posseixen sempre una jerarquia de valors que
estan en funció de la seva finalitat i l'art no és més que la reflexió de l'individu
en els propis objectes creats; formes, volums, colors i fins i tot sentiments, traduïts
sempre en imatges plàstiques, fan referència a la seva personalitat. Koeninger ha
dissenyat un gran nombre de vestuaris al llarg de la seva carrera professional. El disseny
d'un vestuari exigeix el coneixement profund de cada personatge, ha d'estar en correlació
amb l'escenografia de l'obra i ha de possibilitar l'acció i el moviment de cada actor.
Amb els seus
treballs, Serati i Koeninger revelen separadament una personalitat pròpia i una actitud
concisa de l'espai plàstic en el que es mouen. El teatre, però, conjuntament amb l'autor
i/o el director, els permet d'harmonitzar el treball d'un i l'altre. L'escenografia,
diuen, no pot en cap moment prendre un protagonisme absolut sobre l'escena. És la
interrelació de l'acció i de la paraula amb la imatge escenogràfica la que determina
l'equilibri de l'obra teatral. En aquest sentit, l'aclimatització visual de l'espectador
a l'espai escenogràfic és un element referencial per assolir plenament el contingut de
tota l'obra.
Aquest article fou publicat
en el Diari de Girona el mes de novembre del 1997 sota el pseudònim de Francesc R Oretó
|
|