L'ESCULTURA POÈTICA DE JOAN VIÑAS.

En Joan Viñas és un escultor que viu i treballa a Torroella de Montgrí, vila on va nèixer el 1954. A diferència de certs artistes que es mouen envoltats per les galàxies de la vanitat personal, en Joan Viñas és un artista de tracte cordial, afable i deferent, un creador que irradia humanitat, un hàbil coneixedor dels materials que estima, alhora que transforma en idees plenes de poètica personal.

L'activitat d'un escultor no es limita a un simple un procés de creació mental, el material obliga, irremeiablement, a una acció manual que transforma la matèria bruta original en una idea concreta: l'escultura acabada. Aquest argument podria definir el treball d'aquest creador que, des d'un bon començament, va introduir-se en el món de l'escultura conceptual sense oblidar aquells aspectes sensitius que imprimeixen a l'obra un cert encant poètic.

En Joan Viñas és un escultor que, conscient de les dificultats de la creació, assumeix el procés creatiu sense cap tipus d'ambiguïtat i sap, a més, que les idees no apareixen accidentalment, sinó a partir, moltes vegades, de l'observació de les petites coses de la vida.

La creació pura, despullada de tota submissió a principis i normes establertes, no és una tasca fàcil i, en Joan Viñas no limita en cap moment la seva obra a la pura i simple plàstica visual, per a ell l'art és una mena de simbiosi entre la imatge i la idea. És així que, el diàleg entre la materia i la idea és una constant a l'obra d'aquest artista que no fa cap mena de concessió a altres principis que els que ell considera que han de regir l'acte creatiu. Una actitud valenta que molts cops s'enfronta a incomprensions de tot tipus, per bé que sempre, de caire superficial.

Evidentment que, quan l'obra es mou sota principis conceptuals, el títol esdevé part de la creació. Aquests és el cas de moltes de les peces d'en Joan Viñas. Cadascuna de les seves escultures és complementa amb un títol, una mena de missatge, un compromís donat pel propi artista que ajuda a l'espectador a l'hora d'interpretar l'obra. Lucy in the sky with diamonds, Un pam de llengua -Il.lustració lliure-, Nostàlgia del demà, entre molts i molts altres títols, donen un cert signifcat a les seves creacions. En aquest sentit, Escodrinyar l'artefacte és el títol d'una sèrie realitzada el 1995. Es tracta d'una troballa de peces de mecànica, fetes en fusta per treure'n un contramotllo, que per l'acció de l'acte creatiu es converteixen en una d'instal.lació en forma de bosc. D'aquesta manera en Joan Viñas altera el seu significat originari i les transforma en un món ple d'idees de bellesa singular.

En Joan Viñas no comença mai una obra abans de tenir-la totalment concebuda. Fins i tot el propi material en què s'ha de realitzar l'obra ha d'estar abolutament pensat en funció del contingut i de la idea final. Així, l'obra acabada resulta inseparable del material utilitzat.

Quan l'art s'allibera dels esquemes acadèmics tradicionals, la formació de l'artista no exigeix uns estudis reglats i rigits. El coneixement manual necessari per a treballar la matèria es pot assolir en un simple taller. Aquest és el cas d'en Joan Viñas, un artista que, format dia rera dia en l'activitat manual, domina tots els recursos tècnics que possibiliten al creador la realització d'una obra personal i sincera amb tota mena de materials: fusta, ferro, pintures, collages, pedres etc.

En Joan Viñas és un escultor que ja té un cert nombre d'escultures en espais públics. Recordem sobretot la magnífica peça de la Plaça de l'Empordà a Torroella de Montgrí i l'escultura de l'estació de Flaçà. Avui, la seva activitat creativa continua amb l'efervescència pròpia dels creadors que saben plasmar les idees i els conceptes per mitjà d'una tècnica determinada, alhora que satisfà una de les fites que té l'escultura: transformar la matèria en objectes plens d'idees, de bellesa i de poesia.

Aquest article fou publicat a La Proa el mes de mars del 1997