Lartista, les institucions, el mercat de lart i els centres dart contemporani
Lart patrimoni duna minoria Lart ha estat i continua sent avui patrimoni duna minoria. El fet de que la pròpia societat manifesti una indiferència gairebé absoluta per a les arts plàstiques i que, com a conseqüència de la realitat anterior, les institucions no contemplin lart amb l'interès que, creiem, li hauria de correspondre, fa que aquesta activitat no formi part dun ampli nucli social. Conseqüentment, aquesta manca dimplicació a nivell perceptiu de lobra dart impedeix a aquest ampli nucli social de gaudir dun producte creat amb una finalitat purament sensitiva i no pas pràctica. Tot això és conseqüència, entre molts altres factors, dels programes dels ensenyaments educatius generals en aquest país, els quals manifesten obertament una clara mancança dels ensenyaments artístics i plàstics, extensible als de la formació musical. Els últims canvis amb la reducció de la dedicació horària dels ensenyaments artístics de les programacions educatives sens presenten com la demostració de labsoluta manca d'interès en la formació artístiques del joves per part dels responsables dels organismes educatius. A això shi afegeix el fet que la pròpia societat considera la plàstica, com un pur i simple esbarjo sense cap tipus de rigor formatiu. Cada cop més ens endinsem en un món en el qual el coneixement sembla limitar-se a la formació duns aspectes parcials, generalment de caire tecnològic i científic, tot i que la percepció visual és, sense cap mena de dubte, un dels elements bàsics de relació de lindividu amb el seu entorn, en un món en què les imatges prenen cada cop més protagonisme en tots i en cadascun dels moments de la vida quotidiana.
Les institucions i les galeries dart Lart es redueix, moltes vegades, al plaer personal duns quants, sempre una minoria, generalment limitada als propis artistes, i a una altra minoria que lutilitza com a simple moneda de canvi amb interessos purament especulatius Cal denunciar obertament que els pressupostos destinats a cultura de les diferents institucions són cada cop més minsos. Aquesta és una situació anòmala en la qual lartista en pateix totes les conseqüències. Com exemple expliciti daquesta situació direm que fins i tot, en qualsevol manifestació artística expositiva generada per qualsevol museu, institució cultural o altre, sigui pública o privada, lartista és l'únic que no obté cap tipus de rendibilitat lucrativa com a conseqüència del seu treball. És de coneixement general que des de la senyora de la neteja fins a qualsevol dels responsables de la institució obtenen una rendibilitat pel la seva feina. Lúnic que, generalment, no en obté cap, és lartista, el qual, en moltes ocasions encara li cal donar les gràcies per a poder realitzar lexposició. Hi ha fins i tot casos concrets en què el creador ha dassumir certes despeses de la seva pròpia butxaca. Si ens endinsem en el món de la galeria privada, aleshores, la situació és absolutament lamentable. Hi ha un gran nombre de galeries dart que obren les portes i al cap de poc temps han de tancar per la impossibilitat de subsistir per raons econòmiques. Aquestes dificultats fan que generalment sigui el propi artista qui hagi dassumir totes les càrregues de financiació de lexposició amb resultats econòmics francament deplorables per la manca dimplicació de la pròpia galeria i labsoluta inexistència dun mercat de lart. Malauradament, això no es limita a galeries privades, ja que en certs casos, entitats públiques o privades, moltes vegades amb una forta solvència econòmica, exigeixen de lartista una col·laboració econòmica, ja sigui pel catàleg, el transport de lobra o qualsevol altra despesa necessària per a la realització de la pròpia manifestació artística. Aquesta lamentable realitat obliga lartista a dedicar-se a altres tasques que li permetin la subsistència econòmica, a fi de, diem en el llenguatge col·loquial, fer bullir lolla. És, en definitiva, la necessitat de lartista de crear i de poder mostrar la seva producció qui lobliga a entrar en aquest joc i ser-ne, alhora, víctima de les seves pròpies necessitats. Tot i que alguns ajuntaments han creat centres culturals i artístics, considerem absolutament insuficients el nombre dactivitats expositives i la manca de finançament suficient per a la realització daquestes activitats. En alguns casos, la manca absoluta de personal especialitzat en lorganització, així com la inexistència de programes educatius complementaris a les pròpies activitats, la condemnen a un fracàs absolut. Generalment, el finançament es limita als aspectes purament físics de manteniment de les instal·lacions i personal de vigilància i neteja, sense cap tipus de remuneració a lartista per la seva tasca.
Les noves tecnologies i la difusió de lart Tot i les dificultats en les quals es mou lart avui, les noves tecnologies li han permès, de la mateixa manera que ho han permès a qualsevol altre activitat, la capacitat dutilització dels mitjans de difusió a nivell mundial. És així que, les manifestacions artístiques es desenvolupen alhora arreu del món gràcies als nous mitjans electrònics. En tot cas, això es limita a un sistema de difusió el qual permet gaudir duna manera relativa de lapreciació de lobra dart, ja que la manca de definició, valors cromàtics, textural, formats i altres no permeten el diàleg profund que exigeix la contemplació directe de lobra. Tot i aquesta manca absoluta a lhora de la contemplació de lobra, Internet permet mostrar certs aspectes de la creació dels artistes a nivell mundial.
Les galeries i el mercat de lart Per la incapacitat de complir amb la finalitat que li han estat encomanades: atreure el públic i ser mecanisme en el mercat de lart, les galeries sens presenten cada cop més obsoletes. Nombroses exposicions passen desapercebudes per la manca absoluta de públic. És la incapacitat de la pròpia institució organitzadora a lhora de difondre lactivitat o per la indiferència del públic a assistir a lactivitat ?. Aquí shi afegeix el divorci entra lartista i lespectador. Levolució dels principis estètics dins dels quals es mou el creador, allunyen lartista cada cop més del simple espectador que cerca a lobra allò que lartista moltes vegades no està en condicions de donar-li. El fet que lartista ha decidit, des de fa ja més duna centúria, desdevenir lliure de les comandes o interessos de la societat lha allunyat encara més dun públic consumidor del producte artístic.
Els nous espais de creació i els centres dart Un dels nous espais que han apareguts en el món occidental són els espais destinats a albergar artistes amb la finalitat de conèixer nous camins i poder alhora intercanviar noves idees sobre art. Centres dart i fundacions han sorgit al llarg de les últimes dècades amb la finalitat de permetre a lartista levolució del seu propi art. Malauradament en el nostre país, a diferència de la gran majoria del països europeus pertanyent al món occidental, aquests espais són pràcticament nuls i els pocs existents ho són per iniciativa privada. Com exemple, cal veure la gran quantitat de centres dart contemporani existents a França. Una gran xarxa de centres de titularitat pública sha extè per tota la seva geografia. Gairebé totes les ciutats provincials i altres menys importants contenen centres destinats a aquestes manifestacions, amb programacions constants i de molta qualitat. De la mateixa manera els espais destinats a albergar artistes que trobem a la resta de països europeus permeten l'intercanvi de noves idees entre els artistes residents. Cal denunciar la manca absoluta daquests i altres espais públics en el nostre país. Pocs són els espais destinats a aquestes activitats a Catalunya i tots ells són de titularitat privada. Cal denunciar obertament que les institucions públiques no manifestin el més mínim interès en la creació i manteniment daquest espais. Iniciatives com La Cité Internationale des Arts són, malauradament, impensables en el nostre país. Independentment daquest espais on conviuen al llarg dun temps artistes i creadors darreu del món, trobem en altres països, espais menors de titularitat pública que compleixen una funció similar. Cal una simple comparació dels espais públics i privats en el nostre país respecte dels altres països europeus per adonar-se de la maca diniciatives públiques que trobem en aquest camp a Catalunya. Daltra banda la creació de beques per part de les institucions públiques del nostre país són pràcticament inexistents.
La manca dimplicació dels responsables de les institucions públiques Cal un canvi de mentalitat per part dels responsables de les nostres institucions a fi de crear els espais suficients que permetin la difusió de lart a tots els nivells de la societat. Cal, així mateix, una reestructuració dels programes educatius dels ensenyaments generals i obligatoris per a poder desenvolupar, no ja tan sols la creativitat dels joves, sinó, sobretot, la capacitat de percepció a fi de poder gaudir duna activitat que permet un enriquiment sensitiu personal. Un país modern no es pot permetre una situació lamentable com la que vivim a Catalunya. Article publicat a la revista Bonart el mes d'octubre del 2001 Jordi Rodríguez-Amat |