Notes de taller de Jordi Rodríguez-Amat

Maig 1996 - març 2024

 

 

 

 

 

A l'espectador d'una obra d'art li poden passar, entre altres, dues coses ben diferents:

a) Que al contemplar l'obra, a primer cop d'ull, li agradi i s'hi apropi anímicament, adaptant-se a l'obra i cercar-li tot un munt de valors positius. A partir d'aquests moment l'obra és bona per a ell.

b) Que li passi tot el contrari, és a dir, que de bell antuvi l'obra no li faci el pes i cada cop li agradi menys. De mica en mica li troba tot un munt de defectes fins prendre una actitud contraria envers l'obra.

És una mica el mateix que quan, simple espectador d'una discussió, de mica en mica prens part per una de les parts.

4 de maig del 1996

 

 

Dins l'ampli ventall de mitjans d'expressió i comunicació que disposa l'individu avui, l'art pren, cada cop més, un espai més incert. La volubilitat de la finalitat que té l'art avui ajuda a desvirtuar l'espai clar i determinat que havia gaudit des de sempre.

Per aquesta i altres raons, avui es parla molt i molt de la mort de l'art, de la seva desvirtualització. De la disfunció local que no li permet gaudir d'un espai vital que li permeti un desenvolupament orgànic i progessiu.

Hi ha qui crida: "l'art és mort!". Però, no podem pas acceptar que l'art mor constantment i que, alhora, també reneix constantment ?.

Per la seva pròpia capacitat mutable l'art està constantment en mutació. Fent un repàs de la seva història podem veure que l'art, com la vida, no és estable i la seva inèrcia per a la mutació fa que constantment estigui morint, però, naixent alhora.

M'agradaria prendre una bona actitud eclèctica que em permetés lliurar-me de la presumptuositat de creure que, avui, l'art i els artistes, a diferència d'altres èpoques, gaudim de la possibilitat de crear un nou món, tot destruint-ne un altre i que, això no ha estat mai patrimoni d'altres segles.

L'estructura formal i conceptual d'estils o moviments d'altres moments de la història de l'art han estat sotmesos a una mutació tan gran com la que nosaltres podem mantenir avui. Fins i tot m'atreviria a creure que amb la mateixa consciència que la nostra. I amb la mateixa problemàtica que impossibilita a l'historiador de seguir una línia o fil guia dels esdeveniments artístics.

Penso que els conceptes de replantejaments, conclusions, destruccions, contradiccions, etc. etc. no són pas nous, ni tan sols patrimoni del nostre temps. Als teoritzadors se'ls fa difícil de seguir un fil guia de tot el que passa avui en el món de l'art. Però, el mateix passava abans. Doncs, no ha existit mai algú capaç de veure amb ells ulls de futur el propi moment en que viu. És evident que cal que el temps faci la història.

D'altre banda la història la fem (escrivim) nosaltres. I la història podria haver estat escrita de moltes altres maneres. La història no és sinó en nosaltres (Un fet que podria ésser significatiu és la valoració de l'obra en els diferents moments històrics. En tal i tal segle, aquell artista o estil era valorat de tal o tal manera. Aquesta mateixa valoració és mutable.

Es podria considerar - i acceptar si es vol -, que el procés generatiu d'un art es produeix per una mena de programa que serveix per a adaptar i concretar tot un munt d'energies individuals i col·lectives en un llenguatge plàstic.

Un cop generats aquests llenguatges plàstics, alfabets o codis visuals, s'interaccionen uns als altres sorgint els que sobreviuen temporalment.

15 de maig de 1996

 

 

REFLEXIONS SOBRE LA MORT DE L'ART

Dins l'ampli ventall de mitjans d'expressió i comunicació de que disposa l'individu, podríem considerar que l'art pren un espai cada cop més incert. La volubilitat de la finalitat de l'art, avui, ajuda a desvirtuar l'espai clar i determinat que pot haver gaudit en altres moments.

És per aquesta i altres raons que cada cop es parla més de la mort de l'art, de desvirtuar la seva funció, una disfunció local que no li permet ocupar l'espai vital que li faciliti un desenvolupament orgànic i progressiu.

No podríem, però, acceptar, si ens predisposéssim a fer-ho, que l'art mor i reneix constantment ?. Repassant d'un simple cop d'ull la història de l'art, podem veure que, per la seva capacitat de mutació, l'art no és ni ha estat mai estàtic, sinó dinàmic i en constant evolució.

M'agradaria prendre una actitud eclèctica que em permetés lliurar-me de la presumptuositat de creure que, avui, l'art i els artistes, a diferència d'altres èpoques, posseïm la capacitat de crear un nou món tot destruint-ne un altre i, que això no ha estat mai patrimoni d'altres segles.

L'estructura formal i conceptual d'estils o moviments artístics d'altres moments de la història ha estat sempre sotmesa a una evolució tan gran com la que nosaltres puguem defensar avui. Conceptes com replantejaments, conclusions, destruccions, contradiccions,....., no són pas nous, ni tan sols patrimoni del nostre temps. Fins i tot m'atreviria a creure que, en molts moments, amb la mateixa consciència que la nostra.

I, si l'art és el llenguatge creat per la tècnica i la sensibilitat, per la necessitat individual i la demanda social, per tots ells alhora i, altres, que permeten generar un codi plàstic, una gramàtica visual, en un moment històric concret, i tot està en constant evolució, podem acceptar, per sort, si així ho volem, que l'art no pot més que està constantment morint.

15 de maig del 1996

LA VOLUBILITAT DE L'ART

Al setze anys, jo posseïa un coneixement molt i molt clar del significat del mot "art". Tenia el concepte perfectament acotat. Art estava íntimament lligat a paràmetres com equilibri, llums i ombres, composició, proporció, etc. etc.

Avui, després de més de quaranta anys de dedicació a l'art, aquests valors estètics han perdut per a mi tota vigència. Aleshores sabia quins camins seguir per avançar, peu ferm, en el camp de la creació. Aquells eren principis estables i segurs, inequívocs. Avui, el treball segueix camins idefinits. Constantment apareix el dubte. Malgrat això, el treball continua. Del blanc al negre, del negre al roig. I per què ?. La meva ment no ho sap! Jo si que ho sé. És el triomf de la inestabilitat sensitiva. Que bé!

Abans també, la pròpia activitat artística quedava ben i ben definida dins la meva existència en tant que individu. Els espais eren clars i ben definits. Espais sensibles i espais vitals. Avui és tot el contrari. L'art, significat que difícilment podria definir, i vida estan constantment barrejats. No existeixen compartiments diferenciats entre un i l'altre.

30 de maig de 1996

 

 

La mémoire n'appartienne qu'au futur, pour elle, le présent n'existe pas.

Je suis l'antimémoire oubliée

23 de desembre del 1996

a-96-35c.jpg (138322 bytes)

 

 

Le mensonge me soulage de tous mes maux. Je ne mens pas mais j'en ai la possibilité.

26 de desembre del 1996

 

 

Si tu mens, tu es heureux. Si tu ne mens pas, tu l'es encore plus. Mens pour ne pas être tellement heureux !.

26 de desembre del 1996

 

 

Comment je peux ne pas croire à ce que je crois ?

Comment devrais-je ne pas croire à ce que je crois ?

Vraiment, je voudrais ne pas croire à ce que je crois.

Si finalement je dois croire, je voudrais croire à ne pas croire.

1 de gener del 1997

 

 

À quelque relais du corps, l'âme, elle aussi peut se relâcher.

3 de gener del 1997

 

 

De ma vie je crois n'avoir jamais eu besoin de Dieu

3 de gener del 1997

 

 

La intel·ligència no sempre il·lumnia l'esperit

15 d'octubre de 1997

 

 

El pitjor enemic d'un artista és l'autocomplaença en un estil artístic generalment acceptat. És molt fàcil ancorar-se en el que ha estat fet en el passat i que un mateix accepta com a mitjà d'expressió personal.

Lluita, si en saps, contra tot allò que és fàcilment acceptat ! Altrament et manifestaràs incapaç per a mantenir-te lliure i cauràs en una garjola decorosa.

23 de desembre del 1997

 

 

Cal intentar fer ús del poder de la ment per a no caure en la simple quotidianeïtat d'un treball rutinari que, tot i que pot permetre crear una obra ben feta i, fins i tot seriosa, no permet l'aboslut desenvolupament de la llibertat de l'individu.

23 de desembre del 1997

 

 

La imatge és la realitat fictícia de l'objecte. Està composta per elements formals, els quals en determinen la seva pròpia realitat i és absolutament independent de l'objecte representat.

23 de desembre del 1997

 

 

Sembla com si la innovació fos avui molt important en el món de l'art. Forma i contingut canvien ràpidament. Podríem parlar sobre què és realment nou i què no ho és. Alhora podríem parlar sobre la fi de l'art. Una bona qüestió!.

24 de desembre del 1997

 

 

El pintor i l'escultor destrueixen l'espai real i en creen un altre completament diferent.

24 de desembre del 1997

 

 

Hi ha actituds que són constantment innovadores, tot i que no hi ha res de nou. Hi ha, així mateix, la recerca constant que no sabem a on duu. Hi ha, també, un treball continuat sobre un mateix camí el qual pot, també, comportar una constant innovació. Pot, si així ho voleu, no haver-hi res.

26 de desembre del 1997

 

 

Proposta per a una exposició:

Penjar calces i calçotets molt bruts i poderosament pudents. Donar opció als visitants de treure's les pròpies calces i calçotets, fent-los rodar amb el braç enlairat i corrent al voltant de la sala tot cridant i bramant.

28 de desembre del 1997

 

 

Sí, un pintor pre-ranaixentista: Giovanni Bellini. Heu vist el retrat del Doge Leonardo Lorenga ?. Genial !!. Si el veieu us agafarà caguera de la grossa.

30 de desembre del 1997

 

 

M'agradaria de ser un pintor renaixentista del segle XV o bé flamenc del mateix temps.

30 de desembre del 1997

 

 

La Familia Arnolfini ?. La rehòstia !!.

30 de desembre del 1997

 

 

Avui m'ha visitat el pintor francès Marc Bastier. S'ha posat davant dels meus quadres recents i m'ha dit: "Si tu y rentres, tu n'en sors pas". Aquest home és un troç de pa beneït.

24 de juliol de 1998

 

 

Accordez-moi le droit de n'avoir aucune opinion sur l'art.

23 de setembre de 1998

 

 

En art, moltes vegades, si la cagues l'endevines.

19 de juliol de 1999

 

 

L'artista recorre el seu camí en silenci i sempre en solitari. Avui estic cardat, ben cardat. Ahir vaig pintar una estona, vaig acabar un quadre que tenia començat feia dies, però fa un parell de setmanes que no faig gairebé res.

5 de gener del 2000.

 

 

Fa una estona he començat un quadre amb dos caps. És ben diferent del que estava fent últimament. En el neguit, he recordat una conversa amb un antic amic de l'Escola de Belles Arts, l'Eustaquio Casero, professor ara a Llotja. Va ser un dia de fa uns anys. Ens vàrem trobar casualment veient una exposició en el Palau Robert a BCN. Quan jo li explicava el projecte del Centre d'Art i la Fundació, la seva resposta va ser: encara creus en tot això tu? Quin merder!

6 de gener del 2000

 

 

Si no fos humà seria lliure.

17 de febrer del 2000

 

 

Acabo de sortir de veure l'exposició de Marc Rothko a la Fundació Miró de Barcelona. He de confessar que l'obra d'aquest pintor m'ha semblat, avui, molt decorativa. Recordo l'exposició que fa uns anys vaig veure a la Tate de Londres i, aleshores, aquesta pintura em va emocionar. Què collons passa ?

Abans de veure l'exposició d'avui em feia por que no m'arribés. Ha estat la meva incapacitat o manca de predisposició la raó per la qual en Rothko se m'ha quedat curt?

He observat com un espectador admirava un quadre absolutament negre. Tot negre. En certs moments creia que apareixia un rectangle fosc en el mig del quadre, però no, era un producte de la meva percepció visual. Deu haver estat la influència de les estructures formals dels altres quadres el que m'ha produït aquest sensació visual. Aquest espectador anava tot vestit de negre. N'hi havia un altre que també vestia tot de negre. Bé, excepte els mitjons que eren de color vermell. Vermell viu, molt viu. Tornant al nostre primer espectador, m'ha semblat, per l'estona i la manera en què estava observant el quadre que devia sentir certes emocions. Jo no sabia si plànyer-lo o bé envejar-lo. Els botons de la jaqueta del segon espectador eren daurats. El primer era petit i gras, el segon prim i escridassat.

25 de novembre del 2000

 

 

El temps no pot engolir la pròpia eternitat.

6 de febrer del 2001

 

 

No sé si sóc el que he volgut ser.

23 de febrer del 2001

 

 

J'y suis, mais je ne comprends pas.

23 de febrer del 2001

 

 

Avui he començat un dibuix. Des de l'última obra de la Suite de Verges no havia fet res. D'això fa un munt de mesos. He estat escrivint part de les meves memòries. No ho puc fer tot. He col·locat un paper sobre el tauler de fusta i he començat. Ja n'hi havia prou.

 12 de novembre del 2002

 

He acabat el dibuix.

22 de novembre del 2002

 

 

Acabo de començar una nova obra. Primerament volia fer una pintura sobre paper, però un cop he vist la força que tenia el dibuix he decidit de continuar-lo com a dibuix.

Qualsevol analfabet en art em diria que això és una simple merda. He tardat cinquanta anys a saber fer aquesta merda.

23 de novembre del 2002

 

 

Per què he estat set mesos sense agafar els pinzells ?

23 de novembre del 2002

 

Avui m'agradaria ser Mackie Messer disfressat de Lucio Fontana en una fàbrica de teles de pintar.

31 de gener del 2004

 

 

Només allò que em satisfà té sentit

1 de juny del 2004

 

 

Ahir vaig acabar un nou quadre de la sèrie iniciada el juliol del 2003. Es tracta d'un retrat de la Montse. És el segon retrat amb aquestes característiques, el primer va ser un autoretrat, just l'obra anterior a aquesta.

El quadre s'estructura en diferents parts, amb formes més o menys rectangulars, les quals permeten la multiplicitat d'imatges, de front o bé de perfil, de la Montse.

En tot el quadre només he utilitzat una terra i això en una part poc significativa de l'obra. A fi d'aconseguir una forta lluminositat he utilitzar color purs. El fet, però, significatiu del quadre és l'ús del blanc, dels grisos i del negre. Sense aquest tres colors, anomenem-los així, la resta de colors i les seves tonalitats crearien una forta confusió cromàtica. És així que uns i altres, blancs, grisos i negres, alliberen els colors de qualsevol tipus d'interacció cromàtica. Les diferents graduacions dels grisos permeten, alhora, enriquir cromàticament l'obra.

Tot i la difuminació entre el blanc, o un color qualsevol i el negre, no hi ha hagut un intent de crear sensacions virtuals òptiques. Aquestes, si existeixen, han estat com a conseqüència de la determinació de cadascuna de les imatges de la Montse.

La composició de l'obra no ha estat predeterminada, sinó que s'ha anat produint a la vegada que s'anava pintant. La superfície blanca del fons i les estructures que s'hi anaven creant permetien combregar unes amb les altres, alhora que s'anava continuant amb les estructures formals del quadre. És evident que hi havia a priori un intent d'estructurar les formes de les imatges de la Montse dins de rectangles que determinessin una forta estructura geomètrica del retrat, entenen com a retrat el conjunt de tot el quadre.

15 d'agost del 2004

 

 

Aforisme:

Quan el concepte sobrepassa el sentiment, l'art s'esmicola.

Contradicció: el concepte pot ser art.

7 de setembre del 2004

 

 

L'art és un engany meravellós de l'esperit.

9 de setembre del 2004

 

 

M'agradaria morir pintant i cagant alhora.

10 de setembre del 2004

 

 

Un cop deixat l'ensenyament, i des del meu personal tribunal, manifesto que preferiria ser un pidolaire a Vanarasi que professor d'ensenyament secundari en el nostre país.

3 de març del 2005

 

 

Gaudir de la reproducció d'una obra d'art penjada en una paret és com masturbar-se davant una fotografia de la Marilyn Monroe.

18 de juny del 2005

 

 

Un pintor autodidacte és com un metge autodidacte. La diferència és que aquest l'anomenen curandero.

27 de juny del 2005

 

 

Tècnica mixta sobre paper, 2005

Avui, la dona de fer feines s'ha posat davant del quadre que jo estava pintant i m'ha dit: no hi entenc res. La veritat és que ja en som dos que no hi entenem res.

4 de juliol del 2005

 

 

 

Fa una estona he acabat de muntar l'exposició de la XIV Biennal Mostra d'Art Contemporani Català a la galeria de la fundació. El meu absolut convenciment és que, avui, és molt fàcil ser artista.

7 de juliol del 2005

 

 

Oli sobre tela, 2005

 

 

Avui, la dona de fer feines s'ha posat davant del quadre que he acabat de pintar i m'ha dit: m'agrada molt. A mi també m'agrada molt. Ja en som dos.

19 de juliol del 2005

 

Avui, a tres quarts i cinc de la tarda, davant el Rathaus a la Marienplatz de Munich, la Sylva, una dona italinana que sap portar un llarg encant en els seus ulls, m'ha dit: Du bist wie eine Zauberflöte.

25 de novembe del 2005

 

 

La Caterina diu que tot el que estic pintant aquest estiu són porcades.

28 de juliol del 2006

 

 

Avui he rebut un e-mail.

Dear Jordi,

Por fin estoy en los estados unidos. Que lastima. Todavia estoy triste que no estoy alli con ustedes en la fundacion. La segunda parte de mi viaje fue muy interesante. What a journey! My friend and I traveled all over Spain. We went from Barcelona to Pamplona/La Rioja to San Sebastian to Lekeitio to Madrid to Granada then back to Madrid and Barcelona. We had a wonderful time, but the best part of my trip was the time I spent with you all at the fundacion.

I cannot tell you how important that time was for me. I learned so much from everyone I met there and your generosity as a patron of the arts touched me deeply. Thank you so very much for allowing me to be part of the magic that is there. I definitely hope to come back in the near future. In the meantime, I've been recommending it to a number of artist friends that I think would benefit greatly from the experience. Words cannot adequately express how much I gained from being there. It has literally changed my life and the way I think about being an artist, which is quite extraordinary. Thank you!

Thank you! Thank you!!!!

I wish you all the best and hope to see you again soo.

Peace and Blessing

Kym

Kym Moore

Professor of Theater

Theater Program

Sarah Lawrence College

One Mead Way

Bronxville, NY 10708

13 d'agost del 2006

 

 

Avui, l'art és merda i la merda és art.

4 de setembre del 2006

 

 

Cal saber arrosegar l'ànima en tot moment.

 

1 de novembre del 2006

 

 

Quan més lluny es fa avançar l'esperit, tant més difícil es fa controlar-lo.

 

11 de novembre del 2006

 

 

La estupidesa pot ser moltes vegades la mare de la felicitat.

 

11 de novembre del 2006

 

 

No sé com és la meva pintura, només sé com la veig jo.

 

23 de desembre del 2006

 

 

He cercat Déu per mitjà de la meva pintura i no l'he trobat. Només m'he trobat a mi.

 

29 de desembre del 2006

 

 

Just abans de començar a llegir "What good are the arts" de John Carey, vull manifestar que l'art és una merda. Quan acabi de llegir-lo, us diré si és una o bé dues merdes.

Perdó, l'art és una merda meravellosa.

 

13 de març del 2007

 

 

L'acte de crear t'obliga a sentir-te dins la pell de Déu.

 

15 de maig del 2008

 

 

Avui recordo una xerrada amb un pintor el nom del qual no vull recordar. Aquest pintor em va comparar amb en Picasso. Sense pensar-m'ho un segon li vaig contestar: Però, com em pots comparar amb en Picasso? jo sóc molt millor qu'ell.

 

4 de setembre del 2008

 

 

Avui, ni Mozarts, ni Puccinis, ni Renoirs, ni Picassos, ni....... . Cap mòmia.

Amb una cabra i una flauta n’hi ha prou.

 

13 de desembre del 2008

 

 

A mig llegir Also sprach Zarathustra, crec que, amb un petit toc d’ironia, el Sant Pare hauria de santificar Nietzsche.

 

12 de novembre del 2009

 

N’hi havia un que deia que la inspiració no venia ni de les muses ni d’Apol·lo, sinó de l’Esperit Sant. Penso que aquest devia d’anar begut.

 

23 de febrer del 2010

 

 

A mi, des de fa més de cinquanta anys, les dones vestides em fan por.

 

14 de maig del 2010

 

Tinc els collons plens de no saber deixar de pintar. Hi estic enganxat, merda !

16 de juliol del 2010

 

Aujourd’hui je me suis ennuyé énormément. J’ai visité Le Louvre.

14 d'octubre del 2010

 

Acabo de veure l’exposició retrospectiva de Jean Michel Basquiat en el Musée d’Art Modern de la Ville de París.

És tan dolent que, de tan dolent que és, és molt bo.

16 d'octubre del 2010

 

Moi je ne m'y connais pas dans le monde de l'art. Je vous en prie, ne m'ôtez pas le silence.

20 d'octubre del 2010

 

Si definim art i li restem la definició, què queda? Doncs queda l'art.

I si tenim dues definicions i les dues definicions no són iguals, què queda? Doncs queden les dues definicions i l'art.

I si sumen les dues definicions, iguals o diferents, què queda?

Quan jo em mori, merda pels que quedin, deia la meva àvia

24 d'octubre del 2010

 

I si els artistes, els galeristes, els crítics, els col·lecionistes, tots, estiguéssim boixos?

Què et sembla si prenguéssim mescalina?

24 d'octubre del 2010

 

 

Pintar de dia o pintar de nit no és el mateix. De dia és sempre fosc, de nit hi ha sempre llum.

24 de novembre del 2010

 

 

... i Déu es va fer home. M'hagués agradat més que s'hagués fet dona.

Si Déu s'hagués fet dona, jo seria creient.

2 de desembre del 2010

 

 

Surto a la plaça i veig una dona molt maca.

Trobo l’amic Roure, pagès i savi de vida, i li dic: mira quina dona més maca.

Sense mirar, em respon: bah! totes el tenen allà mateix!

15 de desembre del 2010

 

 

El diable creu en Déu i Déu ha desaparegut. Tot està podrit.

26 de febrer del 2011

 

 

Il aimait tellement l’art que l’on voulait le sodomiser avec une figue de Barbarie sans éplucher.

15 d'abril del 2011

 

 

Per fer l'amor no cal mirar amb qui. Per estimar has d'anar en compte.

29 d'abril del 2011

 

 

Dr. Faust, bitte, sagt mir, wie ich meine Seele den Teufel verkaufen kann.

9 de maig del 2011

 

 

I si el Vaticà em fes beat?

9 de maig del 2011

 

 

Please, take me out of paradise.

24 de juny del 2011

 

 

Tinc el pressentiment que Déu ens ha abandonat i se'n ha anat de putes.

18 de desembre del 2011

 

Quan em mori no tingueu els collons de possar-me els pinzells a la caixa.

9 de març del 2012

 

 

Art doesnt' exist at all

 

13 d'agost del 2012

 

 

Acabo de menjar l’últim tros de torró d’una tauleta de les que a priori semblen de les bones. Tot jugant amb la caixa buida, la mirada se’n anat directe vers els ingredients.

El frontal de la caixa: TORRÓ TRUFAT amb cireres confitades al licor QUALITAT SUPREMA.

Ingredients: Torró divers amb cireres confitades al licor (cacau 22% mínim).

Sucre, cireres confitades al licor (20%) (cireres, xarop de glucosa i fructosa, sucre, licor, acidulant (àcid cítric), colorant (E-127), conservants (E-202, E-211, sulfits)), pasta de cacau, mantega de cacau, xarop de glucosa, llet sencera en pols, llet desnatada en pols, greix vegetal (greix, emulgent (mono i diglicérids d’àcids grassos), sal, acidulant (àcid cítric), conservant (E-200), antioxidants (extracte ric en tocoferol i E-304), aromes i colorant natural (ß-carotè)), licor, humectant (sorbitol), emulgent (lecitina de soja), conservant (E-202), aroma.

Pot contenir traces de gluten, ou, peix (omega 3), fruits secs i sèsam.

Què us sembla si ara jo me’n anés a fer l’amor?

 

30 de novembre del 2012

 

 

Bitte, sagt  mir, was Kunst ist.

 

22 de febrer del 2013

 

 

Una bona pelada és millor que una mala follada.

 

31 de març del 2013

 

 

After having created the universe, God went for a walk and forgot it. It happened thousands of millions of years ago. Now, it is not possible for him to find it again. Did he go with a beautiful girl? If so, I would like to be God.

 

2 d'abril del 2013

 

 

Quan he sentit les campanes de l'esglèsia que cridaven a missa, m'han vingut ganes d'ana a fer l'amor.

 

2 de maig del 2013

 

 

Per ser felic, cal alliberar-se de la pròpia consciència.

 

12 de maig del 2013

 

 

Quan Déu va crear l'home, la va cagar. I la dona? Ah! no, la dona és diferent.

 

4 de juny del 2013

 

 

J'étais et je le suis toujours un amant passionné des femmes.

 

9 de juny del 2013

 

 

Consell de vell mestre: si la fiques dins és per sucar-la, la brotxa clar. Però ves en compte que no se t'hi enganxi i treu-la. A vegades el pot és massa estret i si no la treus, pots tenir problemes.

 

12 de juny del 2013

 

 

Per fer l'amor no miris amb qui. Per estimar ves en compte.

 

16 de juny del 2013

 

 

Una cagarada és art si jo dic que és art. Merda !

 

20 de juny del 2013

 

 

M'agradaria morir pintant, cagant i fent l'amor alhora.

 

20 de juny del 2013

 

 

À quoi bon ?

 

21 de juny del 2013

 

 

Deu mil vegades merda.

 

21 de juny del 2013

 

 

Mentre hi hagi un petit alè de vida en el meu cos, intentaré fornir la meva ànima amb el més alt sentiment de creativitat.

Tandis qu'un petit brin de vie reste dans mon corps, je vais essayer de remplir mon âme du plus haut sentiment de créativité.

 

22 de juny del 2013

 

Quan sento la paraula Art em venen ganes d'anar a cagar i quan hi vaig tinc còlic.

 

18 de desembre del 2013

 

Je viens de lire: Warhol déclarait qu’à Florence il fréquentait les fast-foods plutôt que les musées. Ah! Qu’il était con celui-là! À New York il avait des meilleurs fast-foods qu’à Florence. Moi, par contre, toutes les fois que je suis allé à Florence, je fréquentais les musées et les fast-foods, sans oublier les bons restaurants.

 

 

M'agradaria de ser Jesús per a poder adorar la Magdalena.

9 de gener del 2014

 

 

Si je devrais choisir entre toutes les femmes que j'ai eues, je choisirais la peinture.

30 de gener del 2014

 

 

Je viens de lire dans Le Musée Imaginaire d’André Malraux : La victoire de… toutes contemporaines de Cézanne sur les peintres officiels. Est-ce que vous avez vu Cabanel ?

 

31 de gener del 2014

 

 

Una vegada en vaig conèixer un que deia que el pintor, per a ser un bon pintor, havia de passar gana. Aleshores no dec de ser un bon pintor. El que no sé és si aquell anava begut. Me’n vaig a pintar.

 

2 de febrer del 2014

 

 

Être peintre m'a coûté un grand nombre de sacrifices, mais quelle joie la mienne.

 

3 de febrer del 2014

 

Cada hora, cada minut que passa m'allunya del ventre de ma mare.

 

9 de febrer del 2014

 

 

El naixement em va condemnar a l'art.

 

9 de febrer del 2014

 

 

Per a tenir plaer no és necessari tenir-ne consciencia.

 

16 de febrer del 2014

 

 

Des de fa molts mil•lennis, l’ésser humà pretén entendre el món, l’univers i a si mateix. No hi ha res a fer. Admirable i majestuós joc humà.

 

16 de març del 2014

 

 

I am obliged to have a Spanish passport in spite of myself.

 

8 d'abril del 2014

 

 

Amb l'edat m'aixoplugo en el recés del silenci.

 

6 de maig del 2014

 

Si l'ésser humà tingués la noblesa de qualsevol espècie animal, el món seria una bassa d'oli.

 

7 de maig del 2014

 

Sense tantes idees, el camí seria més planer.

 

10 de maig del 2014

 

 

Kunst existiert überhaupt nicht. Ich bin Kunst.

 

17 de maig del 2014

 

Aquest matí, tot reflexionant, com cal fer de tant en tant, he pensat que m'agradaria ser el rei Salomó. No pas per ser rei, sinó per tenir un harem amb més de 1000 dones.

 

20 de maig del 2014

 

Déu, m’has decebut. Permets la maldat. No pot ser que siguis omnipotent i just alhora. Si fossis omnipotent i no fossis just, no series Déu. Si ets just i no ets omnipotent tampoc ets Déu. Tu has defraudat el món.

 

15 de juny del 2014

 

 

La resignació ajuda a fer camí.

 

23 de juny del 2014

 

El silenci és un crit d'angoixa.

 

15 de juliol del 2014

 

Els metges em fan por. Les metgesses també, però no tant.

 

22 de gener del 2015

 

No vull cap creu a la meva làpida. La creu ja l’he tingut en molts moments de la meva vida.

 

2 de febrer del 2015

 

Des de fa molt i molt de temps, el fantasma de la pintura em persegueix i esdevé una malaltia incurable..

1 de març del 2015

 

L’Art no existeix, Déu tampoc. Art i Déu són conceptes sobre els quals l’esser humà ha establert al llarg dels segles tota mena d’estructures mentals i sensitives amb la finalitat de donar-los forma.

 

7 de novembre del 2015

 

Si Déu és el pare i l'Art és el fill, jo sóc el Sant Esperit.

28 de novembre del 2015

 

Preguntes de taller: Què seria de l’art contemporani sense la literatura que el complementa ? I què és l'art contemporani amb la literatura que el complementa?

12 de desembre del 2015

 

 

Dieu n’existe pas, l’art non plus. Je suis un artiste.

4 de juliol del 2016

 

Observant el cul d’una dona es pot deduir la seva capacitat intel•lectual.

5 d'agost del 2016

 

 

Avui, a tres quarts d’onze del matí em trobava davant el Pantocràtor de Sant Climent de Taüll en el MNAC i una idea m’ha vingut al cap: qui va pintar aquest Pantocràtor tenia uns collons com Sant Pere del Vaticà. I una nova idea m’ha vingut al cap en el mateix moment: m’agradaria de ser aquest pintor, just el dia que va pintar el text EGO SUM LUX MUNDI, a les vuit del vespre i, a més, estar borratxo com una sopa.

19 de novembre del 2016

 

 

La música apropa a Déu. Sóc agnòstic.

22 de gener del 2017

 

 

Aquesta nit m’ha visitat l’amic Friedrich Nietzsche. Hem parlat, sobretot, d’art i si hem estat d’acord en certs aspectes, no ho hem estat amb d’altres. Alguns dels aspectes amb els quals hem estat d’acord són:

.- L’art és un coneixement del món sota valors dionisíacs.

.- Hi ha un aspecte ontològic en el qual l’art es limita a ser una pura i simple il•lusió.

.- L’art té més valor que la veritat.

Tot i que ells no es van conèixer personalment hem parlat d’un amic comú, en Nikos Kazantzakis, el qual va ser, així mateix un gran admirador d’en Nietzsche. Després de més de tres hores, estàvem cansats i, vinga, a dormir.

25 de març del 2017

 

 

.- Sóc un agnòstic que vol ser Déu per assolir la perfecció absoluta.

.- Malgré d’être agnostique, je désire d’être Dieu à fin d’être parfait.

.- Despite being an agnostic, I desire to be God to be perfect.

.- Ich bin ein Agnostiker, der Gott sein will, um perfekt zu sein.

28 de març del 2017

 

 

Vull continuar cridant abans de morir i no pas per a complaure titellaires, bruixots, polítics i prostitutes. L’obra és i haurà estat aquest crit. El crit d’una ànima que no vol haver estat deixeble ni vol deixar deixebles. Morir pintant, cagant, fent l’amor i escoltant la coral de la novena de Beethoven en el bell mig d’un camp de gira-sols en flor a finals de juny.

27 d'abril del 2017

 

 

Vor ein paar Tagen Gott hat mir gesagt, dass ich sein Vorbild bin.

1 de juny del 2017

 

 

De plus en plus, le monde ça me fait chier.

21 de juny del 2017

 

 

À l'âge de dix ans je me suis dit, je serai Rodríguez-Amat ou rien.

25 de juny del 2017

 

De plus en plus je trouve le monde trop petit pour moi.

27 de juny del 2017

 

 

De plus en plus je suis près, si nécessaire, à faire la guerre.

29 de juny del 2017

 

Sobrepassat el destí final, els meus quadres, totes les obres creades per mi deixaran d’existir per a la meva persona.

Els pinzells, estris i materials que m’han ajudat a viure, callaran per sempre més en el meu esperit.

I en el vostre?

No ho sé!

També desapareixeran per sempre totes les vivències que viuen em mi i que són patrimoni del meu ésser com a individu.

Deixaré de pensar i sentir per què he viscut i que he fet en aquest món.

No podré sentir el vostre alè mai més,

ni la vostra estimació,

ni el vostre odi si n’heu tingut envers la meva persona.

 

Els dolors i tots els neguits desapareixeran

i la glòria i la misèria interior que m’han constantment acompanyat en el meu recorregut esdevindran silenci.

Cendra o pols, allunyat de tot batec, la llum esdevindrà nit.

Nit de foscor eterna.

Ni tan sols els records que, avui encara, es mantenen latents i fluctuants desapareixeran en la meva foscor.

juny del 2017

 

Per a ser just i no masclista, Déu s'hagués pogut fer una mena d'hibrid.

22 de novembre del 2017

 

Je vais essayer de ne pas m’arrêter le jour de la mort.

12 de desembre del 2017

 

Ma liberté de pensée et d’action m’a permis à un moment donné de ma vie de me mettre en face du chevalet pour contredire ce que j’avais fait auparavant.

 

18 de desembre del 2017

 

Au moment de ma naissance, béni par des éclairs et des tonnerres, ma mère m’avait infligé une vie que, de ce moment même, en sortant la tête première, j’avais décidé de dévouer à l’art.

 

18 de desembre del 2017

 

És molt fàcil considerar i acceptar, sense esforç, una vida plaent, i això, no només en el món de la creació, sinó que qualsevol que vulgui afrontar una vida en plenitud, ha d’estar constantment obert a nous coneixements i noves experiències, allunyats de tota passivitat que puguin aniquilar l’individu.

No n’hi ha prou en considerar que el què fas i el què penses és definitiu i et permet anar fent anys. La vida s’ha de viure i has d’estar constantment reflexionant i sentint que hi ha nous horitzons fora del teu pensament.

Cal que la ment estigui oberta a nous espais que et permetin gaudir d’allò que sense tenir-ho està, però, al teu abast. Tot és relatiu i no pots caure en la passivitat de considerar que has assolit un estat personal absolut. Si t’introdueixes en nou mons mentals, gaudiràs d’experiències plenes, sense, evidentment, creure que pots assolit la immortal personal.

 

26 de desembre del 2017

 

Reflexions sobre la màxima de Blaise Pascal: Le cœur a ses raisons que la raison ne connaît point.

La fe té raons que la ciència no coneix. La ciència té raons que la fe desconeix.

 

23 de gener del 2018

 

Vivre c’est se retrouver soit même dans la solitude sans se soumettre à sa propre conscience.

 

6 de febrer del 2018

 

After having created the universe, God went for a walk and forgot it. It happened thousands of millions of years ago. Now, it is not possible for him to find it again. Did he go with a beautiful woman? If so, I would like to be God.

 

27 de febrer del 2018

 

Gràcies pare per haver-me fet pintor.

29 de març del 2018

 

 

Parfois l’art se rapproche de la géométrie pour devenir une science exacte. À d’autres moment il s’en éloigne pour n’être qu’un simple jeu de l’esprit.

19 d'octubre del 2018

 

 

Je suis agnostique. Chercher Dieu peut, quand même, donner un sens à la vie, mais s’il m’emmerdait, je l’enverrais en enfer.

31 d'octubre del 2018

 

 

Sagt mir wo die Kunst ist weil ich sie besuchen will.

6 de maig del 2019

 

De plus en plus le monde ça me fait chier.

11 de maig del 2019

 

Wenn ich sage das ist Kunst, heiss es dass was ich sage ist Kunst. Erlaub mir aber sagen dass ich überhaupt nichts über Kunst verstehe.

17 de maig del 2019

In the monotheistic religions such the Jewish, the Muslin and the Cristian religions there is only one God. This God is almighty. He has created all what exist except himself. The question could be: who has then created God? Without too much thinking, we can answer that there must be a super God who has created God.

21 de juliol del 2019

 

Gràcies a Internet he comprat un llibre que en els últims dies ha esdevingut el meu llibre de capçalera: 1460 Antworten auf die Frage: Was ist Kunst (1460 respostes a la pregunta: què és Art).

Alhora, d’un llibre sobre teologia he reflexionat sobre “Proofs for the Existence of God”.

L’Art és com Déu, quelcom que la ment humana no pot més que intuir, tot especulant sobre la seva existència. Desprès de reflexionar llargament sobre aquesta última qüestió i considerant que no només es poden fer 1460 definicions del concepte Art, m’he decidit de fer-ne una tot i saber de la seva relativitat: L’Art no existeix com objecte, l’Art és un diàleg. L’Art és el diàleg que un objecte, normalment anomenat obra d’art, pot produir quan un espectador sensible sent certes vibracions que l’enlairen lluny de la seva vulgaritat quotidiana quan es troba situat d’avant d’aquest objecte.

Un exemple concret: L’Art és quan el meu jo, davant d’un quadre, escultura o altre, pot, diguem-ne, dialogar, de manera que les vivències sensitives que experimento m’apropen a un Déu inexistent.

25 de juliol del 2019

 

 

Paraphrasant Níkos Kazantzakis, la naissance m'induit au chemin de ma destruction pour finalement et heureusement tomber dans la mort.

11 de novembre del 2020

 

 

Aphorisme: Je bouge entre deux gouffres, l'un d'avant ma naissance, l'autre d'après ma mort. Mes pinceaux et ma plume m'ont servi pour lutter contre les malheurs qui m'ont poursuivis au long du trajet.

11 de novembre del 2020

Je suis condamné depuis ma naissance. Quelle joie la mienne !

14 de novembre del 2020

 

Si em perdo, no em busquis.

23 de novembre del 2020

 

Controla el teu esperit.

22 de desembre del 2020

 

 

L'art, al qual m'he dedicat tota la vida, m'ha produït moments personals absolutament triomfals.

14 de maig del 2021

 

L'ésser humà ha creat Deus com a mitjà per a sobrepossar-se a l'inexorable incapacitat de trobar alleujament a la por del destí final.

25 de març del 2024

 

 

A pàgina inici A Fundació Rodríguez-Amat