EL PAISATGE I LA MEVA PERSONAL INTERPRETACIÓ

Jordi Rodríguez-Amat

Molts han estat els espais temàtics en què s'ha mogut la meva obra plàstica. D'entre tots ells, avui us en presento un que m'ha acompanyat en molts moments de la meva trajectória: el paisatge en totes les seves possibles manifestacions: natural, rural, urbà, etc.

Des dels orígens en què la meva obra de jove es manifestava com la simple interpretacióp de les percepcions visuals, passant per moltes altres formes d'interpretació, arribant fins i tot, en certs moments, a la pura abstracció de les percepcions, podeu veure en aquesta pàgina les característiques de cadascun dels moments sensitius en què s'ha mogut la meva obra dins d'aquest espai temàtic.

Per mitjà de la percepció visual, en aquestes obres, les formes externes foren interpretades i tot seguit plasmades segons unes determinades característiques sobre el suport del quadre: paper, tela, fusta o altre.

English

 

Español

 

Français

 

Deutsch

      

Molts dels paisatges que vaig pintar entre el 1960 i el 1964 van estar fets en uns indrets situats en els límits entre Sta. Coloma de Gramenet i Badalona. Durant la setmana jo estava a l'Escola Superior de Belles Arts de Sant Jordi de Barcelona i aprofitava els diumenges i dies festius per anar a pintar al camp.

Can Butinyà era una masia d’aquells indrets. En aquella masia ens guardaven els estris de pintar, incloent-hi la tela, per a no haver-ho de traginar tot cada vegada cap a casa. Aquesta obra és una mostra de l’interès que jo tenia pels efectes de llum. Va ser un quadre, pintat a l'edat de setze anys, del qual vaig quedar molt i molt satisfet.

Aquí es pot veure perfectament el meu interès pels efectes lumínics i les ombres, així com les matisacions cromàtiques, sense cap altre interès que el de plasmar sobre la superfície del quadre una realitat visual.

1961 / Can Butinyà / Oli sobre tauler de fusta / 85 cm x 118 cm

 

1960 / Nadal / Aquarel.la / 44 cm x 66 cm

L'art no és un ofici, l'art és una forma de vida. La vocació devé falera, la qual permet, amb molta dedicació, el domini de l'acció.

El dia 25 de desembre del 1960, dia de Nadal, un noi de 15 anys, jo, havia anat a pintar al camp tot el matí. A migdia, dinar de Nadal, el meu cap bullia pel desig de tornar a agafar els pinzells i al voltant de les 4 de la tarda, encara quedaven un parell d'hores de llum i amb el beneplàcit dels pares, vaig agafar el cavallet i les aquarel·les i me'n hi vaig tornar.

Aquesta aquarel·la va ser feta el dia de Nadal del 1960 a la tarda.

Jo soc fill de Santa Coloma de Gramenet, quan encara era mig poble. Aquesta aquarel·la va ser feta a la zona de Sant Jeroni de la Murtra, mirant cap a Badalona. Es pot veure una mica de mar.

El lloc i el tema ja el tenia estudiat, doncs el mateix dia de Nadal al matí el vaig veure. És per aixó que vaig anar directament alla on jo sabia que volia pintar.

 

 

1963 / Sant Jeroni de la Murtra / Oli sobre tela / 73 cm x 92 cm

Amb certes diferències, aquesta obra es mou dins d'unes característiques similars a la primera. Pintada un parell d'anys després de l'altra es pot ja veure un cert canvi sobretot en les pinzellades. Aquí la pasta és plana i no es considera el realisme d'altres obres anteriors.

Sant Jeroni de la Murtra és un monestir situat en els límits entre Santa Coloma de Gramenet i Badalona. És un dels indrets que jo solia anar a pintar durant aquells anys. Era un moment en què jo m'interessava pels efectes de llum i les transparències atmosfèriques eren percebudes i interpretades amb tots els seus efectes i matisacions cromàtiques amb pinzellades lliures.

Aquí ja es veu que aquests efectes dominaven per sobre dels detalls, els quals haguessin desvirtuat els valors cromàtics i lumínics que jo cercava en el moment de pintar aquest quadre.

 

 

  Aquestes dues obres foren pintades en aquell moment i es veu com, malgrat que les característiques generals són les mateixes, es continuen produint certs canvis.  
 

Des de Can Butinyà / Oli sobre tela / 89 cm x 116 cm

Al matí a Can Butinyà / Oli sobre tela / 65 cm x 92 cm

 

 

 
El curs 1962 - 1963 fèiem la classe de paisatge de l'Escola Superior de Belles Arts en el Parc de la Ciutadella, Algunes obres, per complaure al professor, en Josep Puigdengoles, es mouen novament en un cert realisme, d'altres continuen amb el canvi que s'estava produint en aquell moment.

1963 El Parlament (abans Museu d'Art Modern)

Oli sobre tela / 73 cm x 92 cm

1963 /Institut Verdaguer

Oli sobre tela / 73 cm x 60 cm

 

 

 

1963 / Nens / Oli sobre tela / 65 cm x 81 cm

Aquest quadre va ser pintat el 1963 a l'edat de divuit anys al parc de la Ciutadella, durant la classe de paisatge de l'Escola Superior de Belles Arts.

Jo, jove pintor amb desig de conèixer, analitzava i estudiava els pintors impressionistes, els meus pintors admirats en aquell moment. Un cop acabats els estudis a Belles Arts i una llarga estada de 3 mesos a París em va fer canviar radicalment els meus principis estètics i la meva obra va seguir noves directrius.

En Josep Puigdengoles, tot i ser un pintor realista, veient aquest quadre em va dir: vostè serà un gran paisatgista. El bon home no podia preveure que, posteriorment, la meva pintura seguiria camins totalment diferents.

 

 

 

 

Eivissa, el triomf de la llum, el triomf de la mediterrània

Entre els mesos de febrer i juliol del 1965 vaig estar residint Eivissa. Després d'una primera estada a Paris, a la tardor del l'any anterior, on vaig poder estudiar directament els grans pintors impressionistes, vaig pintar aquest quadre tot just arribar a Eivissa. Aquesta obra mostra encara característiques similars a les anteriors amb la representació segons les percepcions visuals amb fortes influències però impressionistes. Les matisacions cromàtiques i les pinzellades lliures són característiques d'aquest quadre. Clicant una mica els ulls es pot percebre molt millor la forta lluminositat que vaig imprimir a l'obra.

1965 / Eivissa / Oli sobre tela

 

 

 

Les efervescències cromàtiques i la potència de la llum d'aquesta illa de la Mediterrània esclaten tot seguit en uns quadres de gran força expressiva.

La temàtica es limita sempre al paisatge; arbres, terra, mar i cel s'entrecreuen per mitjà de grans pinzellades amb constants canvis en què els colors, ara càlids, ara freds, expressen el triomf absolut dels complementaris.

A l’illa d’Eivissa la llum pren connotacions especials i causa efervescències cromàtiques que vaig captar i traduïr sobre la tela a mena de simfonia cromàtica. L’evolució d'aquestes pintures en aquest moment fou molt ràpida, passant d’unes obres de caire figuratiu a uns últims treballs que presenten un forta abstracció, fets amb grans pinzellades.

 

 
 

1965 / Eivissa-65-III / Oli sobre tela / 81 cm x 65 cm

Detall de l'obra anterior

 

 

 

Els últims treballs, en els quals l'essència del paisatge es manifesta exclusivament per les relacions cromàtiques, mostren ja una clara tendència a la més absoluta abstracció.

 

1965 / Eivissa-65-IV- / Oli sobre tela / 73 cm x 82 cm

 
 

1965 / Eivissa -65-VI- / Oli sobre tela / 60 cm x 73 cm

 

 

Si voleu veure altres obres durant els mesos passats a Eivissa, premeu el següent enllaç:

http://www.rodriguez-amat.cat/65eica.html

 

 

Final dels anys seixanta i tot els setanta

Durant aquests anys la meva obra evoluciona seguint diferents camins. El meu esperit de recerca determinat per un fort neguit creatiu produeix obres dins de línies totalment diferents que podeu veure a la meva web. Tot i això, el paisatge apareix puntualment al llarg d'aquests anys. Serà posteriorment quan amb moltes i ben diferents tècniques tornarà a aparèixer amb força.

 

Aquestes quatre obres són una petita mostra dels treballs amb esperit paisatgístic realitzats durant aquests anys.

 

 

1967 / Fuitor / Oli sobre tauler de fusta / 100 cm x 141 cm

1970 / Des del Taller de Joan Blanques / Oli sobre tela / 97 cm x 146 cm

 
 

 

1971 / Des del estudi de Sta. Coloma / Oli sobre tela / 114 cm x 146 cm

 

1980 / Des de l'estudi de La Roca / Oli sobre tela / 97 cm x 130 cm

 

 

 

 

 

1983 - Madrid

L'any 1983 vaig fer una exposició a la Galeria Torres Bagué de Madrid. Durant l'exposició jo vaig residir a Madrid i tinc el costum de portar sempre paper i estris de dibuix amb mi. Durant el temps en què la galeria estava tancada o a les hores que jo creia que no hi havia la possibilitat de moltes visites, vaig decidir de recórrer diferents espais de la ciutat i d'altres de fora de Madrid i vaig estar fent una sèrie de dibuixos a base de tinta xinesa sobre paper. Un parell tenen uns tocs d'aquarel·la. El treball es va fer amb la tinta dins d'estilògrafs els quals possibilitaven un conjunt de línies fetes amb moviments ràpids de la mà. D'aquesta manera vaig aconseguir unes superfícies, no planes, les quals produeixen vibracions visuals. Aquests dibuixos estan fets directament a tinta sense utilitzar el llapis per marcar o iniciar el treball.

 

 
 

Santa Cruz de la Zarza, Toledo

Tinta xinesa sobre paper / 32 cm x 46 cm

El Retiro

Tinta xinesa sobre paper / 32 cm x 46 cm

 

Si voleu veure tota la sèrie de dibuixos fets durand la meva estada a Madrid, premeu el següent enllaç:

http://www.rodriguez-amat.cat/madrid.html

 

 

 

Hi ha hagut moments en els quals el paisatge s'ha transformat en obra abstracte. L'obra s'allibera de la imatge figurativa i valora altres valors: formes i colors, entre molts altres.

Aquesta obra, considerada abstracta, ha estat creada a partir d'un paisatge. Alliberada de la imatge representativa, limita els seus valors a formes i colors amb tots els seus continguts.

 

1990 / Serigrafia / 38 cm x 56 cm

 

 

 

Cal dir que entenc el paisatge en tota la seva amplitud. La representació arquitectònica forma part del paisatge. Generalment porto a sobre paper i estris com pot ser ploma i tinta xinesa. Aquí em podeu veure a Cap Súnion (Grècia) dibuixant les columnes del temple de Poseidó. Vaig fer aquest dibuix durant un llarg viatge per Grècia l'any 2002. Si voleu llegir les meves impressions d'aquest viatge, premeu el següent enllaç: http://www.rodriguez-amat.cat/grecia.htm

 

 

 

Rodríguez-Amat dibuixant el temple de Poseidó a Cap Súnion (Grècia)

Dibuix del temple de Poseido / febrer 2002

 

 

 

L'artista sueca Lisbeth Sjölin, resident en el Centre d'Art, va escriure aquest text per damunt d'una de les finestres.

 

 
 

Un bon dia, jo, davant la finestra, vaig fer un parell d'interpretacions del tema

Aquesta fotografia va ser pressa posteriorment.

Observeu com el xiprer que hi ha en els dibuixos a la fotografia ha desaparegut.

 
 
 

 

 

Índia - 2004

 

La fotografia és l'art i la tècnica que permet obtenir i guardar de manera permanent imatges. Diferents són les sèries fotogràfiques que he realitzat al llarg de la meva trajectòria creativa. He utilitzat la càmera, sobretot la digital, per aconseguir obres plàstiques, considerant tots els valor que pot permetre qualsevol altra eina a disposició del creador. Aquestes dues fotografies formen part d'una sèrie realitzada a l'Índia. La sèrie no es limita únicament al paisatge, però he escollit aquestes dues, una, paisatge natural (desert), l'altre paisatge urbà.

 
   

 

 

Tot i que la sèrie no es limita al paisatge, si la voleu veure i, alhora, llegir les meves impressions sobre els dos mesos passats a l'Índia, seguiu aquest enllaç:

http://www.rodriguez-amat.cat/indiac-fm.html

 

 

 

Els aiguamolls de l'Empordà ha estat una temàtica recurrent tal i com es pot veure en aquestes dues imatges del 2008

 

 

 

 

Treballs lliures fets al llarg de molts del meus recorreguts, sempre amb la carpeta sota el braç

 

 

Parc Güell, 2008

Sant Martí d'Empúries, 2008

Sant Climent de Taüll, 2008

 

 

 

 

LA FIGUERA 2018

Feia dies que passant per un indret jo veia una figuera. La figuera és, a més, un arbre ancestral, primitiu, amb una bellesa extraordinària. Un bon dia vaig sentir la necessitat de transformar aquella imatge en formes plàstiques. No ha estat el color, sinó l’essència formal de l’arbre el que em va impressionar. Per a realitzar les obres va ser necessari una anàlisi de la forma i tot seguit una simplificació i estilització alhora.

El procés de treball ha estat el següent: un cop la imatge de l’arbre va ser percebuda la vaig traduir amb carbonet i traços ràpids, a fi de mantenir l’espontaneïtat de les línies generals de l’arbre. Tot seguit, amb llapis gras negre, vaig anar treballant molt acuradament les diferents línies que conformen les formes de l’arbre, cercant en tot moment l’essència i l’esperit de la figuera.

 

 

Si voleu veure tota la sèrie de la Figuera, seguiu aquest enllaç:

http://www.rodriguez-amat.cat/figuera.htm

 

 

 

L’Escala. El camí d’Empúries. El Camí de les dunes. 2019

Un bon dia de primavera del mes d'abril del 2019, tot passejant des de Sant Martí d’Empúries vers l’Escala pel camí de les dunes, vaig percebre unes imatges que, tot seguit, vaig traduir mentalment en formes gràfiques. L’endemà i dies posteriors vaig tornar al mateix lloc i vaig captar aquelles formes i moltes altres de tot el recorregut del passeig. El leitmotiv de tots aquests treballs son un petit conjunt d’arbres i una tanca que segueix tot el recorregut del camí. La tanca i els arbres han estat estilitzats tot tractant les formes del tronc amb un petit fullatge. Les tanques, sense representar tot el seu recorregut es limiten a ser un altre element plàstic dins de cadascun dels dibuixos. Tots els dibuixos han estat fet amb tinta xinesa sobre paper.

 

 

2019 / Tinta xinesa sobre paper

Si voleu veure tots els dibuixos de la sèrie Les Dunes, premeu el següent enllaç:

http://www.rodriguez-amat.cat/cami.html

 

 

PARIS, 2019

 

La fotografia és una eina que permet a l'artista de plasmar mitajançant la càmera les seves percepcions visuals. No he intentat mai de plasmar la fotografia que podem anomenar turística, ben al contrari, la fotografia amb valors purament plàstics.

He realitzat diverses sèries fotogràfiques que podeu veure a la meva web, aquesta però, forma part de la sèrie anomenada Paris, 2019. He considerat valors com, el cromatisme, la composició, la llum, el contrast, la perspectiva, etc. etc.

A l'observar aquestes fotografies, no us limiteu a veure únicament les imatges de forma anecdòtica, sinó que intenteu d'analitzar els valors que jo vaig plasmar de les meves percepcions.

 

La Seine / Paris

 

Fontaine Stravinsky / Paris

Per veure tota la sèrie, premeu el següent enllaç:

http://www.rodriguez-amat.cat/paris2019.html

 

 

BARCELONA 2020

 

Per fer una fotografia no cal anar gaire lluny, cal analitzar els valors que la conformen; les formes, la perspectiva, els volums, les llums i les ombres, entre molts altres valors. Cal dir, que un mateix punt de vista pot variar totalment segons l'hora del dia i de les llums. Cal analitzar els elements que hi intervenen i abans de disparar, evidentment, esperar el millor moment.

La fotografia permet fer una obra d'art i cal utilitzar-la amb coneixement. La mirada de l'artista determina la fotografia. La eina permet captar el que l'artista contempla. No cal dir que cal saber utilitzar l'eina amb totes les seves possibilitats per a utilitzar-la correctament.

Vaig fer aquest conjunt de fotografies digitalment captant les imatges amb un sensor el qual converteix la llum que, digitalitzada, queda emmagatzemada. Posteriorment les vaig treballar a l'ordinador amb un programa que em va permetre manipular les imatges.

 

 

2020 / Barcelona

 

 

2020 / Barcelona

 

Per veure tota la sèrie: Barcelona 2020, premeu el següent enllaç:

http://www.rodriguez-amat.cat/bar-fm.html

 

 

Si voleu visitar la meva web amb tots els altres continguts seguiu el següent enllaç:

http://www.rodriguez-amat.cat

 

 

Si esteu interesat en alguna obra de Rodríguez-Amat contacte amb ell:

697 76 18 y74. centre-art@rodriguez-amat.cat