PARÍS, TARDOR DEL 1965

JORDI RODRÍGUEZ-AMAT

 

El mes de setembre del 1965, Rodríguez-Amat arriba a París amb el coneixement de l'ofici assolit a l'antiga Escola Superior de Belles Arts de Sant Jordi de Barcelona i, per damunt de tot, amb l'empenta i l'energia pròpies de la seva edat. Fa les gestions per a ingressar a l'École Supérieur des Beaux Arts de París, però s'adona ben aviat, després de parlar amb professors i alumnes que els ensenyaments que podia adquirir en aquesta escola ja els posseïa i decideix d'entrar plenament en el món de les recerques i descobriments que un ensenyament formal mai podrà oferir. És així que el seu treball s'independitza del món acadèmic per a introduir-se mental i creativament en el món lliure de les recerques artístiques. S'instal·la en el quartierlatin, al costat del "Boul Mich" i tot de cop, comença el procés de descobriment de les avantguardes d'aquell moment. El món artístic està allí, com si l'estigués esperant amb els braços ben oberts. A més, s'interessa per la literatura, el teatre i tot l'univers cultural que ofereix un dels centre neuràlgics de la cultura francesa en particular i de la mundial, a nivell artístic.

 

Ceres i tinta xinesa sobre paper / 32 cm x 38 cm / 1965

Ceres sobre paper / 32 cm x 30 cm / 1965

 

Per raons econòmiques, el seu espai vivencial i creatiu es limita a una habitació d'uns 15 m2 i les tècniques emprades durant tot aquest temps són les tintes, les ceres i el collage, sempre sobre paper. Uns primers intents per introduir-se en el camp de la no figuració s'havien produït al llarg de l'estiu a Barcelona. A partir d'aquest moment, però, la no figuració passa a ser una eina de ple ús.

 

La influència sobre Rodríguez-Amat del món artístic que va poder descobrir a París, produeix un trencament amb el concepte d’art que ell tenia abans de les seves experiències al llarg dels tres mesos a París. Abans, el concepte d’art quedava ben definit. L’art, en aquest cas la pintura, es limitava a percebre una realitat visual i tenir la capacitat de transmetre mitjançant formes i colors aquestes percepcions sobre una superfície, ja segui tela, paper o qualsevol altre suport. A partir d’aquest moment l’art assoleix conceptes totalment diferents. Concretament la pintura es defineix com a formes i colors sobre d’una superfície sense necessitat de transmetre imatges visuals percebudes a partir d’uns objectes físics exteriors al pintor. El coneixement tècnic assolit al llarg dels estudis a l’Escola Superior de Belles Arts de Barcelona li permet, però, de moure’s perfectament en la llibertat que el nou concepte s’obra al pintor.

 

Ceres sobre paper / 32 cm x 30 cm / 1965

Ceres, collage i tinta sobre paper / 32 cm x 30 cm / 1965

 

Si esteu interessats en adquirir una obra de Rodríguez-Amat de la sèrie París, Tardor del 65, contacteu amb l'artista.

Mòbil: 697 76 18 74.

casa-taller@rodriguez-amat.cat

A pàgina inici A Casa-Taller Fundació Rodríguez-Amat