Sento MASIÀ

 

Pintor

Sento Masià

 

 

 

 

Format a les Escoles Superiors de Belles Arts de València i de Barcelona a finals dels cinquanta i principis dels seixanta, Sento Masià ha fet un llarg recorregut pel món de l'art i de la pintura en particular. Ha realitzat més de trenta exposicions individuals, ha participat en nombroses exposicions col·lectives, actes culturals de tota mena, fundador de diferents grups d'artistes i ha creat, entre altres, el taller per a la creació artística L'Espai Molí-1 a Molins de Rei. Un taller de grans dimensions, obert a manifestacions i activitats artístico-culturals de tot tipus.

Al llarg de la seva trajectòria professional, Sento Masià ha col·laborat amb artistes, cantautors, poetes i pensadors: Enrique Iriarte, Ovidi Montllor, Vicent A. Estellés i molts altres.

Un artista arriba a la maduresa al cap de molts anys de lluita i de recerca, treballant incansablement, malgrat uns i els altres, a cops, a l'ombra de la solitud, però sempre, a la llum de la pròpia fe. Avui, després de més de quaranta anys de treball, Sento Masià continua creant, submergit, dia rera dia en un món de recerca formal, conceptual, tècnica i matèrica.

A la seva obra hi ha, a més d'uns valors plàstics indubtables, un fort contingut formal, amb una ferma voluntat de servir els seus principis estètics i innovadors. El propi artista es manifesta dient "hi ha artistes que no aporten res i paralitzen l'avanç cultural". Sento Masià, ben al contrari, és un artista compromès, un artista que des dels seus inicis carregà amb la feixuga actitud de defensar una obra seriosa i personal, sense caure en la concessió fàcil que permet a certs artistes moure's en els circuits que giren a l'entorn de l'art.

L'obra de Sento Masià és obra plena d'aquella maduresa que tot artista, amb esperit de recerca, assoleix com a conseqüència directa del treball constant. El llenguatge plàstic que Sento Masià imprimeix a aquesta quadres es suggeridor de conceptes o idees volgudes i això ho aconsegueix per mitjà d'una simplificació de formes i fent ús, alhora, d'una forta abstracció amb un cert plaer per la matèria.

A nivell formal i conceptual és una pintura eclèctica, doncs en alguns dels quadres hi trobem una figuració molt simplificada, combinada amb elements formals o simplement plàstics. Aquests darrers treballs, de dimensions més aviat reduïdes, reflecteixen una unitat conceptual, fet característic dels artistes que han assolit la seva personalitat.

Una personalitat que es manifesta a través d'un llenguatge concret i una estètica pròpia. És una pintura plena de valors conceptuals, plàstics i matèrics que arrossega un fort missatge personal. Segurament no serà fàcil al simple espectador d'introduir-s'hi plenament, però, un cop introduïts, la seva lectura és fàcil i entenedora. Els treballs que no fan concessió a cap altre principi que el que Sento Masià li vol imprimir. En algunes d'aquestes obres hi trobem una abstracció total, mentre que en altres hi apareixen signes i figuracions, molts d'ells amb connotacions humanes.

Jordi Rodríguez-Amat

 

sento-2.jpg (29357 bytes)

Tècnica mixta sobre fusta / 65 cm 54 cm / 2002

 

 

sento-3.jpg (28452 bytes)

Tècnica mixta sobre fusta / 65 cm 54 cm / 2002

 

 

 

 

 

EL MEU SENTO

El Sento que jo conec des dels tretze anys, el que he seguit al pas del temps, el que he estimat i estime, el que em trobe de tant en tant, i parlem i riem o plorem i amb qui, sobretot, parlem d'Alcoi, dels nostres racons i de les nostres ràbies i dels nostres desigs utòpics,- del nostre anarquisme ben entès, però mig aigualit per manca de «praxis», que no de cor, de cap i de sang; i moltes coses més que jo diria de nosaltres, aquest és el meu Sento.

Que el Sento es un artiste plàstic d'una molt gran categoria, i que la seua obra es reconeguda internacionalment, es una cosa de la qual ja tindran notícia tots llegint aquest catàleg. Jo el que faré serà donar-los punts d'apropament a la seua màgia pictòrica.

El Sento, per exemple, esquartera cossos de dona i els prohibeix amb barres o bé els embena amb gasses, que és una altra forma de barra prohibitiva o malaltissa, o, en definitiva, ens crea un sentiment repulsiu, que comptat i debatut, és aquell absurd en el qual ens han educat i encara ens eduquen. Així mateix, desplega al voltant dels cossos regles i cintes mètriques (la mesura segons la qual..., aquella de què tant ens han parlat, i ens parlen, quan es tracta del sexe). Però també ens hi fica un as de pòker (la sort de ... ), o un cap de tigre (la forca animal ... ),o una corda (el funambulisme quotidià ... ), o fletxes indicadores (allò que ens reprimeix ... ), o lletres soltes (totes aquelles paraules que voldríem expressar a les persones desitjades però que ens cal silenciar-les, o mig rosegar-les i que, a tot estirar, iniciem ben tímidament (vol... G... etc ... ). El Sento, per exemple, despella conills i ens ho mostra com un afer quotidià, normal: tot i que ara el conill ja es compra pelat a la botiga. I això que és tan normal i conegut, se'ns presenta com repulsiu, dur, difícil d'acceptar. Podríem jugar a fer comparacions: conill, sinònim de covard, mamífer rosegador. Molt usat en l’experimentació bacteriològica. Pelar un conill, així com també pelar una persona com un conill, etc. A mi, però, m'impressionen molt aquells quadres on el tros de conill elegit pel Sento, és d'una clara semblança amb el cos humà. On el sinònim de covard ens pot apropar a persones. On s'endevina un interès per saber què hi ha darrere les coses, què hi ha sota un vestit, un abric, un capell, uns pantalons... etc.

El Sento, per exemple, també vol saber què hi ha dins el cap de les persones embenades, amidades, aconduïdes, manades, ordenades a... El Sento, per exemple, ens provoca en coses que, de tant conegudes, ja no les coneixem en llur ple sentit. Els ous. Caure la bava. Pardal mort. Taques. Gargots.

El Sento, per exemple, ens mostra la repressió nacionalista en un quadre on la timidesa piromàntica és d'una educació mesuradíssima. I, això no obstant, no és que hagi pervingut a ser nacionalista per qüestions de moda. Em remetré a fa molts anys quan, juntament amb Antoni Miró i Mataix, va fundar el grup plàstic ALCOIART.

Així, doncs, ens trobem davant d'un artiste que, amb la seua obra, ha estat i està (davant la societat en la qual li ha tocat de viure), en una posició crítica, constructiva i humanista. Un artiste que, per mitjà d’una gran tècnica s'apropa contínuament a les nostres misèries, per tal de fer-nos-en conscients i superar-les. Un artiste que ha fugit de «muses» i d'aristocràcia de la bellesa. Un artiste que, molt em pense, segueix essent el «llanderet d'Alcoi», i que, quan ens vam conèixer a la classe de dibuix de la «Escuela Industrial», jo era el més indisciplinat dibuixant de la classe, i treballava de canonaire.

El Sento és persona i artiste que diu sempre la veritat. I això mai no es perdona. Ni amb «Democràcia», ni encara molt menys amb Dictadura. Les veritats mai no han estat ben vistes pels governs en el poder. Ell, però, té aquella filosofia tan casolana com universal d’allò de «canyaeta, peixet!». Ja m'enteneu.

Ovidi Montillor - 84

 

 

 

sento-5.jpg (36715 bytes)

Tècnica mixta sobre fusta / 89 cm 116 cm / 2002

 

 

 

sento-4.jpg (28290 bytes)

Tècnica mixta sobre fusta / 116 cm 89 cm / 2002

 

 

 

EXPOSICIONS INDIVIDUALS

 

 

2002

SENTO MASIÀ OBRA "RENA-SENTISTA"

Sala Ca n’Ametller. Molins de Rei.

 

 

1998

Escenografia de "LA VEU HUMANA" de Jean Cocteau

Sala Muntaner. Barcelona.

 

1997

RECORDANT PLA- Obra gràfica

Centre Cívic Colera. ALT EMPORDÀ

 

1996

Mural "HOMENATGE TADEUSZ KANTOR"

Centre Cívic - BÒSNIA.

 

MOSTRA PINTURA- CENTRE D'ART CONTEMPORANI.

Fundació RODRIGUEZ AMAT Girona.

 

ZERO MIG PARTIT PEL MIG

Mostra Col·lectiva. SALA GESPA- Barcelona.

 

1995

ABECEDARI DE LA LLIBERTAT

Corbera d'Ebre. TARRAGONA.

 

1993

MOSTRA DE GRÀFICA

Presentació per l’Ovidi Montllor, del llibre "CANCIÓN DE ESPADA"

Sant Feliu de Llobregat. BARCELONA.

 

 

1992

INTERNATION ART "LA FORÇA DELS ALTRES.

Sala Gespa. BARCELONA.

DETOURS-92. BIILLERE. FRANÇA.

 

1989

Taller Picasso

Barcelona

 

Chateau de Lavardens

FRANÇA

 

1987

Taller Picasso

Barcelona

 

1986

Taller Picasso

Barcelona.

 

1985

Caixa d'Estalvis Provincial d'Alacant.

 

1984

Centre Municipal de Cultura

Alcoi. (Alacant).

 

Galeria Quorum

Sant Cugat del Vallés. Barcelona.

 

1981

Galeria El Pot

Molins de Rei. Barcelona.

 

1979

Caixa d'Estalvis del Penedès

Molins de Rei. Barcelona.

 

1977

Galeria Impact

Alacant

 

Galeria Novart

Madrid

 

Galeria El Gall

Sant Cugat del Vallés

 

1976

Galeria Fiamma Vigo

Venècia. Itàlia.

 

1975

Galeria Fiamma Vigo

Venècia. Itàlia.

 

Galeria L'Aprodo

Iseo. Itàlia.

 

Galeria la Firma

Riva del Garda. Itàlia.

 

Monte de Pietat i Caixa d'Estalvis d'Alcoi

Alacant.

 

1974

Galeria Voltone della Molinella

Faenza. Itàlia.

 

Galeria Volume Swop'ping Center

Brussel·les. Bèlgica.

 

1973

Galeria Capitol

Alcoi. Alacant.

 

Galeria Alcoiart

Altea. Alacant.

 

1971

Caixa d'Estalvis del Surest

Múrcia

 

1970

Caixa d'Estalvis del Surest

Benidorm. Alacant.

Caja de Ahorros de Jerez.

Cadis

 

Galeria Mignon. Cadis.

 

1969

Galeria Elia

Dénia. Alacant.

 

Soterrani Medieval

Polop de la Marina. Alacant.

 

Club d'Amics de la UNESCO

Alcoi. Alacant.

 

Casa Municipal de Cultura

Alcoi. Alacant.

 

1968

Soterrani Medieval

Polop de la Marina. Alacant.

 

1967

Galeria Àgora

Barcelona.

 

Galeria Hoyo

València.

 

Caixa d'Estalvis del Surest

Múrcia.

 

Sala la Decoradora

Alacant.

 

Casa Municipal de Cultura

Alcoi. Alacant.

 

Soterrani Medieval

Polop de la Marina. Alacant.

 

1965

Sala Hotel Els Àngels

Dénia. Alacant.

 

Soterrani Medieval. Polop de la Marina.

Alacant.

 

Presó Segle XII

Castell de Guadalest. Alacant.

 

 

EXPOSICIONS COL·LECTIVES

 

 

1990

Mostra Internacional de Minigravat

Barcelona

 

Artistes de Nostre Temps

Fons d'Art J. Morea

Alacant.

 

Taller Nun

Altea Alacant.

 

Internation'Art

itinerant

Barcelona. París. Auch.

 

1989

Internation'Art

Maison de Gasconge

Auch França.

 

Mostra P.S.C.

Montjuïc. Barcelona.

 

1988

Galeria Ives Le Guelec.

50 Peintres Catalans

Auch. França

 

1987

Mostra Pintura Molí - 1

Ca n’Ametller

Molins de Rei. Barcelona.

 

VIII Convocatòria d'Arts Plàstiques.

Diputació d'Alacant.

 

1986

VII Convocatòria d'Arts Plàstiques.

Diputació d'Alacant.

 

1985

Mostra d'Art Alcoi - Comptat

Homenatge a Sempere.

 

Deu Mostres Itinerants Arreu del País Valencià.

Seleccionat a la Biennal d'Art F.C. Barcelona.

 

1984

Exposició Internacional d'Arts Plàstiques "Barcelona 84"

Palau de Congressos. Barcelona.

 

"Art Valencià 84"

Centre Municipal de Cultura Alcoi.

 

1982

Mostra d'Art Paper.

Dotze Mostres Itinerants Arreu del País Valencià.

 

1981

Mostra Cultural del País Valencià

Ajuntament d'Alcoi.

 

Mostra d'Art Paper

22 Mostres Itinerants Arreu del País Valencià.

 

1980

Vuit Aspectes del Realisme Actual

Galeria Gaudí. Barcelona.

 

Fira d'Art Octubre - 80.

Sala Canigó. Alcoi. Alacant

 

1978

Fira Internacional de Basilea

Galeria Gaudí. Barcelona.

 

Plàstica Alcoiana d’Avantguarda

Caixa d'Estalvis d'Alacant i Múrcia.

 

1976

XV Premi Internacional de Dibuix "Joan Miró"

Barcelona.

 

I Biennal Nacional de Pintura de Pego.

Alacant.

 

1975

Noves Tendències. Museu Estrada.

Esplugues Barcelona.

 

XIV Premi Internacional de Dibuix "Joan Miró"

Barcelona.

 

Biennal Internacional de La Caixa D'Estalvis de Barcelona.

 

1974

Mostra Nacional de Pintura "Miquel Carbonell"

Molins de Rei. Barcelona.

 

1973

Homenaje a Manolo Millares con Artistas de "El Paso"

 

IX Biennal de Pintura "Ciutat de Terrassa"

Barcelona.

 

1968

Galeria D’Art "6 Presencies"

Alcoi Alacant.

 

Jove Pintura Alacantina

Alacant.

 

1967

Biennal Internacional de Pintura

Alcoi Alacant.

Saló de la Tardor.

Alcoi. Alacant.

 

1965

Mostra "Alcoiart" C.E.A.

Alcoi Alacant.

 

Sala Hotel Els Àngels

Dénia. Alacant.

 

Soterrani Medieval.

Polop de la Marina. Alacant.

 

Presó Segle VII

Castell de Guadalest. Alacant.

 

Grup "Alcoiart"

Montmatre. Paris. França.

 

 

OBRA PERMANENT EN MUSEOS i COLECCIONS

 

Museu Palau de la Diputació d'Alacant.

 

Casa Municipal de Cultura - Ajuntament d'Alcoi.

 

Museo de Arte Moderno del Alto Aragón - Huesca.

 

Museu d'Art Contemporani d'Elx - Elx.

 

Palau de l'Ajuntament d'Alacant - Alacant.

 

Col·lecció Gràfica del Museu de Belles Arts - València.

 

Col·lecció Taller Picasso - Barcelona.

 

Museo "El Gallo" - Vigo.

 

Col·lecció Ernest Jordà - Alcoi.

 

Col·lecció Ives Le Guellec. Auch- França.

 

Col·lecció Patty Stratton. Califòrnia - E.E. U.U.

 

Colecció A. Barrachina - Alcoi.

 

 

PREMIS

 

1989

I Premi de Cartells 138 Fira de la Candelera Molins de Rei

 

1974

II Premio Nacional de Pintura Miquel Carbonell

 

1973

Premi de Gravat Facultat de Belles Arts Universitat de Barcelona.

 

1967

Medalla de Plata - Biennal de Pintura d’Alcoi

I Premi Provincial de Pintura, Saló de la Tardor - Alcoi.

 

1960

III Premi de Pintura Certamen S.E.U. València.

 

1959

III Premi Provincial de Pintura D.P.S. Alacant.

 

1958

II Premi Provincial de Pintura C.E.A. Alcoi.

 

1956

I Premi Provincial de Pintura C.E.A. Alcoi.

 

 

PUBLICACIONS

 

Antologia de Poemes de Vicent A. Estellés - Ed. Taller Picasso

Barcelona.

 

Som Set, carpeta de serigrafies Fundació Guasch i Taller Picasso.

Barcelona (España) - Taller Puertocarrero (Cuba).

 

Margarida Xirgu Centenari. Carpeta de Aiguaforts

Molins de Rei - Madrid.

 

Text Pedagògic de Dibuix. Ed. Tarraco

Tarragona.

 

Alcoiart - 20 anys. Carpeta d’aiguaforts.

Presentada por Romà de la Calle. Prof. de la Universitat de València. 

 

Existeix un CD-ROM sobre l'obra de Sento Masià amb més de 150 treballs.

Interessats, poseu-vos en contacte amb la Fundació Rodríguez-Amat o amb el propi artista

www.sentomasia.com

 

Galeria Virtual de Creadors de la Fundació Rodríguez-Amat

www.rodriguez-amat.cat