Sento MASIÀ
Pintor |
|
||||
Format a les Escoles Superiors de Belles Arts de València i de Barcelona a finals dels cinquanta i principis dels seixanta, Sento Masià ha fet un llarg recorregut pel món de l'art i de la pintura en particular. Ha realitzat més de trenta exposicions individuals, ha participat en nombroses exposicions col·lectives, actes culturals de tota mena, fundador de diferents grups d'artistes i ha creat, entre altres, el taller per a la creació artística L'Espai Molí-1 a Molins de Rei. Un taller de grans dimensions, obert a manifestacions i activitats artístico-culturals de tot tipus. Al llarg de la seva trajectòria professional, Sento Masià ha col·laborat amb artistes, cantautors, poetes i pensadors: Enrique Iriarte, Ovidi Montllor, Vicent A. Estellés i molts altres. Un artista arriba a la maduresa al cap de molts anys de lluita i de recerca, treballant incansablement, malgrat uns i els altres, a cops, a l'ombra de la solitud, però sempre, a la llum de la pròpia fe. Avui, després de més de quaranta anys de treball, Sento Masià continua creant, submergit, dia rera dia en un món de recerca formal, conceptual, tècnica i matèrica. A la seva obra hi ha, a més d'uns valors plàstics indubtables, un fort contingut formal, amb una ferma voluntat de servir els seus principis estètics i innovadors. El propi artista es manifesta dient "hi ha artistes que no aporten res i paralitzen l'avanç cultural". Sento Masià, ben al contrari, és un artista compromès, un artista que des dels seus inicis carregà amb la feixuga actitud de defensar una obra seriosa i personal, sense caure en la concessió fàcil que permet a certs artistes moure's en els circuits que giren a l'entorn de l'art. L'obra de Sento Masià és obra plena d'aquella maduresa que tot artista, amb esperit de recerca, assoleix com a conseqüència directa del treball constant. El llenguatge plàstic que Sento Masià imprimeix a aquesta quadres es suggeridor de conceptes o idees volgudes i això ho aconsegueix per mitjà d'una simplificació de formes i fent ús, alhora, d'una forta abstracció amb un cert plaer per la matèria. A nivell formal i conceptual és una pintura eclèctica, doncs en alguns dels quadres hi trobem una figuració molt simplificada, combinada amb elements formals o simplement plàstics. Aquests darrers treballs, de dimensions més aviat reduïdes, reflecteixen una unitat conceptual, fet característic dels artistes que han assolit la seva personalitat. Una personalitat que es manifesta a través d'un llenguatge concret i una estètica pròpia. És una pintura plena de valors conceptuals, plàstics i matèrics que arrossega un fort missatge personal. Segurament no serà fàcil al simple espectador d'introduir-s'hi plenament, però, un cop introduïts, la seva lectura és fàcil i entenedora. Els treballs que no fan concessió a cap altre principi que el que Sento Masià li vol imprimir. En algunes d'aquestes obres hi trobem una abstracció total, mentre que en altres hi apareixen signes i figuracions, molts d'ells amb connotacions humanes. Jordi Rodríguez-Amat
|
||||
Tècnica mixta sobre fusta / 65 cm 54 cm / 2002
Tècnica mixta sobre fusta / 65 cm 54 cm / 2002 |
||||
|
EL MEU SENTO El Sento que jo conec des dels tretze anys, el que he seguit al pas del temps, el que he estimat i estime, el que em trobe de tant en tant, i parlem i riem o plorem i amb qui, sobretot, parlem d'Alcoi, dels nostres racons i de les nostres ràbies i dels nostres desigs utòpics,- del nostre anarquisme ben entès, però mig aigualit per manca de «praxis», que no de cor, de cap i de sang; i moltes coses més que jo diria de nosaltres, aquest és el meu Sento. Que el Sento es un artiste plàstic d'una molt gran categoria, i que la seua obra es reconeguda internacionalment, es una cosa de la qual ja tindran notícia tots llegint aquest catàleg. Jo el que faré serà donar-los punts d'apropament a la seua màgia pictòrica. El Sento, per exemple, esquartera cossos de dona i els prohibeix amb barres o bé els embena amb gasses, que és una altra forma de barra prohibitiva o malaltissa, o, en definitiva, ens crea un sentiment repulsiu, que comptat i debatut, és aquell absurd en el qual ens han educat i encara ens eduquen. Així mateix, desplega al voltant dels cossos regles i cintes mètriques (la mesura segons la qual..., aquella de què tant ens han parlat, i ens parlen, quan es tracta del sexe). Però també ens hi fica un as de pòker (la sort de ... ), o un cap de tigre (la forca animal ... ),o una corda (el funambulisme quotidià ... ), o fletxes indicadores (allò que ens reprimeix ... ), o lletres soltes (totes aquelles paraules que voldríem expressar a les persones desitjades però que ens cal silenciar-les, o mig rosegar-les i que, a tot estirar, iniciem ben tímidament (vol... G... etc ... ). El Sento, per exemple, despella conills i ens ho mostra com un afer quotidià, normal: tot i que ara el conill ja es compra pelat a la botiga. I això que és tan normal i conegut, se'ns presenta com repulsiu, dur, difícil d'acceptar. Podríem jugar a fer comparacions: conill, sinònim de covard, mamífer rosegador. Molt usat en lexperimentació bacteriològica. Pelar un conill, així com també pelar una persona com un conill, etc. A mi, però, m'impressionen molt aquells quadres on el tros de conill elegit pel Sento, és d'una clara semblança amb el cos humà. On el sinònim de covard ens pot apropar a persones. On s'endevina un interès per saber què hi ha darrere les coses, què hi ha sota un vestit, un abric, un capell, uns pantalons... etc. El Sento, per exemple, també vol saber què hi ha dins el cap de les persones embenades, amidades, aconduïdes, manades, ordenades a... El Sento, per exemple, ens provoca en coses que, de tant conegudes, ja no les coneixem en llur ple sentit. Els ous. Caure la bava. Pardal mort. Taques. Gargots. El Sento, per exemple, ens mostra la repressió nacionalista en un quadre on la timidesa piromàntica és d'una educació mesuradíssima. I, això no obstant, no és que hagi pervingut a ser nacionalista per qüestions de moda. Em remetré a fa molts anys quan, juntament amb Antoni Miró i Mataix, va fundar el grup plàstic ALCOIART. Així, doncs, ens trobem davant d'un artiste que, amb la seua obra, ha estat i està (davant la societat en la qual li ha tocat de viure), en una posició crítica, constructiva i humanista. Un artiste que, per mitjà duna gran tècnica s'apropa contínuament a les nostres misèries, per tal de fer-nos-en conscients i superar-les. Un artiste que ha fugit de «muses» i d'aristocràcia de la bellesa. Un artiste que, molt em pense, segueix essent el «llanderet d'Alcoi», i que, quan ens vam conèixer a la classe de dibuix de la «Escuela Industrial», jo era el més indisciplinat dibuixant de la classe, i treballava de canonaire. El Sento és persona i artiste que diu sempre la veritat. I això mai no es perdona. Ni amb «Democràcia», ni encara molt menys amb Dictadura. Les veritats mai no han estat ben vistes pels governs en el poder. Ell, però, té aquella filosofia tan casolana com universal dallò de «canyaeta, peixet!». Ja m'enteneu. Ovidi Montillor - 84
|
|||
Tècnica mixta sobre fusta / 89 cm 116 cm / 2002
|
||||
Tècnica mixta sobre fusta / 116 cm 89 cm / 2002 |
||||
EXPOSICIONS INDIVIDUALS
2002 SENTO MASIÀ OBRA "RENA-SENTISTA" Sala Ca nAmetller. Molins de Rei.
1998 Escenografia de "LA VEU HUMANA" de Jean Cocteau Sala Muntaner. Barcelona.
1997 RECORDANT PLA- Obra gràfica Centre Cívic Colera. ALT EMPORDÀ
1996 Mural "HOMENATGE TADEUSZ KANTOR" Centre Cívic - BÒSNIA.
MOSTRA PINTURA- CENTRE D'ART CONTEMPORANI. Fundació RODRIGUEZ AMAT Girona.
ZERO MIG PARTIT PEL MIG Mostra Col·lectiva. SALA GESPA- Barcelona.
1995 ABECEDARI DE LA LLIBERTAT Corbera d'Ebre. TARRAGONA.
1993 MOSTRA DE GRÀFICA Presentació per lOvidi Montllor, del llibre "CANCIÓN DE ESPADA" Sant Feliu de Llobregat. BARCELONA.
1992 INTERNATION ART "LA FORÇA DELS ALTRES. Sala Gespa. BARCELONA. DETOURS-92. BIILLERE. FRANÇA.
1989 Taller Picasso Barcelona
Chateau de Lavardens FRANÇA
1987 Taller Picasso Barcelona
1986 Taller Picasso Barcelona.
1985 Caixa d'Estalvis Provincial d'Alacant.
1984 Centre Municipal de Cultura Alcoi. (Alacant).
Galeria Quorum Sant Cugat del Vallés. Barcelona.
1981 Galeria El Pot Molins de Rei. Barcelona.
1979 Caixa d'Estalvis del Penedès Molins de Rei. Barcelona.
1977 Galeria Impact Alacant
Galeria Novart Madrid
Galeria El Gall Sant Cugat del Vallés
1976 Galeria Fiamma Vigo Venècia. Itàlia.
1975 Galeria Fiamma Vigo Venècia. Itàlia.
Galeria L'Aprodo Iseo. Itàlia.
Galeria la Firma Riva del Garda. Itàlia.
Monte de Pietat i Caixa d'Estalvis d'Alcoi Alacant.
1974 Galeria Voltone della Molinella Faenza. Itàlia.
Galeria Volume Swop'ping Center Brussel·les. Bèlgica.
1973 Galeria Capitol Alcoi. Alacant.
Galeria Alcoiart Altea. Alacant.
1971 Caixa d'Estalvis del Surest Múrcia
1970 Caixa d'Estalvis del Surest Benidorm. Alacant. Caja de Ahorros de Jerez. Cadis
Galeria Mignon. Cadis.
1969 Galeria Elia Dénia. Alacant.
Soterrani Medieval Polop de la Marina. Alacant.
Club d'Amics de la UNESCO Alcoi. Alacant.
Casa Municipal de Cultura Alcoi. Alacant.
1968 Soterrani Medieval Polop de la Marina. Alacant.
1967 Galeria Àgora Barcelona.
Galeria Hoyo València.
Caixa d'Estalvis del Surest Múrcia.
Sala la Decoradora Alacant.
Casa Municipal de Cultura Alcoi. Alacant.
Soterrani Medieval Polop de la Marina. Alacant.
1965 Sala Hotel Els Àngels Dénia. Alacant.
Soterrani Medieval. Polop de la Marina. Alacant.
Presó Segle XII Castell de Guadalest. Alacant.
EXPOSICIONS COL·LECTIVES
1990 Mostra Internacional de Minigravat Barcelona
Artistes de Nostre Temps Fons d'Art J. Morea Alacant.
Taller Nun Altea Alacant.
Internation'Art itinerant Barcelona. París. Auch.
1989 Internation'Art Maison de Gasconge Auch França.
Mostra P.S.C. Montjuïc. Barcelona.
1988 Galeria Ives Le Guelec. 50 Peintres Catalans Auch. França
1987 Mostra Pintura Molí - 1 Ca nAmetller Molins de Rei. Barcelona.
VIII Convocatòria d'Arts Plàstiques. Diputació d'Alacant.
1986 VII Convocatòria d'Arts Plàstiques. Diputació d'Alacant.
1985 Mostra d'Art Alcoi - Comptat Homenatge a Sempere.
Deu Mostres Itinerants Arreu del País Valencià. Seleccionat a la Biennal d'Art F.C. Barcelona.
1984 Exposició Internacional d'Arts Plàstiques "Barcelona 84" Palau de Congressos. Barcelona.
"Art Valencià 84" Centre Municipal de Cultura Alcoi.
1982 Mostra d'Art Paper. Dotze Mostres Itinerants Arreu del País Valencià.
1981 Mostra Cultural del País Valencià Ajuntament d'Alcoi.
Mostra d'Art Paper 22 Mostres Itinerants Arreu del País Valencià.
1980 Vuit Aspectes del Realisme Actual Galeria Gaudí. Barcelona.
Fira d'Art Octubre - 80. Sala Canigó. Alcoi. Alacant
1978 Fira Internacional de Basilea Galeria Gaudí. Barcelona.
Plàstica Alcoiana dAvantguarda Caixa d'Estalvis d'Alacant i Múrcia.
1976 XV Premi Internacional de Dibuix "Joan Miró" Barcelona.
I Biennal Nacional de Pintura de Pego. Alacant.
1975 Noves Tendències. Museu Estrada. Esplugues Barcelona.
XIV Premi Internacional de Dibuix "Joan Miró" Barcelona.
Biennal Internacional de La Caixa D'Estalvis de Barcelona.
1974 Mostra Nacional de Pintura "Miquel Carbonell" Molins de Rei. Barcelona.
1973 Homenaje a Manolo Millares con Artistas de "El Paso"
IX Biennal de Pintura "Ciutat de Terrassa" Barcelona.
1968 Galeria DArt "6 Presencies" Alcoi Alacant.
Jove Pintura Alacantina Alacant.
1967 Biennal Internacional de Pintura Alcoi Alacant. Saló de la Tardor. Alcoi. Alacant.
1965 Mostra "Alcoiart" C.E.A. Alcoi Alacant.
Sala Hotel Els Àngels Dénia. Alacant.
Soterrani Medieval. Polop de la Marina. Alacant.
Presó Segle VII Castell de Guadalest. Alacant.
Grup "Alcoiart" Montmatre. Paris. França.
OBRA PERMANENT EN MUSEOS i COLECCIONS
Museu Palau de la Diputació d'Alacant.
Casa Municipal de Cultura - Ajuntament d'Alcoi.
Museo de Arte Moderno del Alto Aragón - Huesca.
Museu d'Art Contemporani d'Elx - Elx.
Palau de l'Ajuntament d'Alacant - Alacant.
Col·lecció Gràfica del Museu de Belles Arts - València.
Col·lecció Taller Picasso - Barcelona.
Museo "El Gallo" - Vigo.
Col·lecció Ernest Jordà - Alcoi.
Col·lecció Ives Le Guellec. Auch- França.
Col·lecció Patty Stratton. Califòrnia - E.E. U.U.
Colecció A. Barrachina - Alcoi.
PREMIS
1989 I Premi de Cartells 138 Fira de la Candelera Molins de Rei
1974 II Premio Nacional de Pintura Miquel Carbonell
1973 Premi de Gravat Facultat de Belles Arts Universitat de Barcelona.
1967 Medalla de Plata - Biennal de Pintura dAlcoi I Premi Provincial de Pintura, Saló de la Tardor - Alcoi.
1960 III Premi de Pintura Certamen S.E.U. València.
1959 III Premi Provincial de Pintura D.P.S. Alacant.
1958 II Premi Provincial de Pintura C.E.A. Alcoi.
1956 I Premi Provincial de Pintura C.E.A. Alcoi.
PUBLICACIONS
Antologia de Poemes de Vicent A. Estellés - Ed. Taller Picasso Barcelona.
Som Set, carpeta de serigrafies Fundació Guasch i Taller Picasso. Barcelona (España) - Taller Puertocarrero (Cuba).
Margarida Xirgu Centenari. Carpeta de Aiguaforts Molins de Rei - Madrid.
Text Pedagògic de Dibuix. Ed. Tarraco Tarragona.
Alcoiart - 20 anys. Carpeta daiguaforts. Presentada por Romà de la Calle. Prof. de la Universitat de València. |
Existeix un CD-ROM sobre l'obra de Sento Masià amb més de 150 treballs. Interessats, poseu-vos en contacte amb la Fundació Rodríguez-Amat o amb el propi artista |
Galeria Virtual de Creadors de la Fundació Rodríguez-Amat |