Avui, tardor del 2014, me’n penedeixo d’haver escrit aquesta entrevista.

 

Després de ser estrenat a Figueres i haver realitzat una gira per sudamèrica, Daaalí es representa aquests dies a Madrid. Conjuntament amb Ubu Rei i Homenots, Daaalí conforma la trilogia que Albert Boadella ha realitzat sobre tres personatges del que ell mateix anomena aquest racó de la Mediterrània. En aquestes pàgines Jordi Rodríguez Amat entrevista Albert Boadella sobre aquest muntatge i repassa conjuntament amb l'actor i director aspectes importants de la vida i de l'obra de Salvador Dalí.

Rodríguez Amat. Què és Daaalí?

Albert Boadella. Daaalí és una obra, un muntatge teatral, en el qual aventuro una forma personal de penetració en el personatge. Presento al pintor, a l'home que va perllongar la seva infància, al Dalí universal amb tota la seva imaginació infantil, rica i variada, i que li va permetre no deixar-se domesticar mai pel món dels adults. El pintor espanyol més conegut i més universal avui.

R.A. Gala arriba a Port Lligat amb Paul Eluard i s'hi queda. Què va representar Gala per en Dalí a partir d'aquest moment?

A.B. Dalí era incapaç de congelar el seu erotisme masturbador i voyeur. Una etapa de la infància que no va saber o, millor, no va voler evolucionar més enllà. Gala aleshores se'ns presenta com la dona-mare, el suport constant que li va permetre de ser el nen rebel que juga fins i tot amb la seva mort. L'agonia va començar just a la mort de Gala. Una agonia que ell mateix allarga; un confrontament cara a cara amb la mort.

R.A. Com presentes el personatge?

A.B. El presento amb tota la crua realitat. Aventuro la meva versió de Dalí. I per a que la gent l'entengui el presento tal i com era, un home franc i sincer que va saber jugar la seva pròpia comèdia. No existeix cap divorci ni contradicció entre el pintor i el personatge al llarg de tota la seva vida, i, seguint una mena d'evolució genètica familiar, li va passar el mateix que al seu pare, el qual, d'home contestatari, es transformà en un místic, en un neocristià.

R.A. Com has plantejat l'estructura argumental de l'obra?

A.B. L'obra té un argument comprensible ja que el teatre no pot ser dalinià. A diferència de la pintura o de la literatura que permeten una lectura lenta i perllongada, el teatre només permet la lectura en el moment en què es realitza l'acció.

L'argument està construït a partir de l'instant en què Dalí agonitza, a partir dels últims moments de la seva vida. Just llavors, Dalí té un somni i s'inicia el confrontament amb la seva pròpia existència, amb fets històrics o reals, amb la seva infància i amb realitats purament oníriques. És així que apareixen personatges històrics com Velázquez, Vermeer, entre altres, o bé personatges contemporanis: Picasso, Kandinsky, Mondrian, Tàpies.

Daaalí no és una biografia. Tota obra artística teatral, tot muntatge sobre un personatge, permet una llicència del creador. Es pren la veu del personatge per que es creu que ell ho havia pensat així. A partir d'aquí l'hi dono forma teatral. Una forma impregnada de poesia. La poesia és l'ànima que dona vida sensible a tota creació artística.

R.A. Dalí-Tàpies, Tàpies-Dalí. Que ens pots dir?

A.B. En cap de les manifestacions que va fer Dalí hi trobem una crítica a Tàpies, sempre en va parlar bé. Era un home extraordinàriament generós amb els seus col·legues. En canvi Tàpies és crític amb Dalí. A Daaalí, jo els confronto en una mena d'enfrontament post morte. Tot i ser Dalí visceralment abstracte, vol expressar els seus interiors metafísics i a la seva pintura ho explica amb figures de gran precisió.

R.A. Com s'arriba al coneixement d'un personatge complex com Dalí, entenent, evidentment, que el coneixement és sempre una interpretació personal de l'individu?

A.B. Tot passejant un matí de tramuntana des de Port Lligat al Cap de Creus, imaginant, olorant, mirant profundament la dona que ha estimat tants anys.

R.A. Com relaciones Dalí amb el franquisme?

A.B. No l'he fet entrar en el franquisme per creure-ho purament anecdòtic.

R.A. A diferència d'altres pintors que decidiren no tornar per raons polítiques, Dalí torna al seu país?

A.B. Ell volia venir aquí a qualsevol preu. Estimava tant el seu país que hagués, fins i tot, venut l'ànima al diable per tornar. Ell sentia la necessitat del retorn. Això podia ser mal entès pel seus conciutadans. Amb tot el que va pintar és molt difícil de pensar que fos un feixista. Existien, i existeixen encara, molts tòpics preconcebuts, molts odis pel seu èxit.

R.A. Els diners?. Avida dollars.

A.B. Sobre això hi ha també idees preconcebudes, com les que té el propi Gibson. Dels diners, Dalí en fa una paròdia. En el meu muntatge el propi Dalí es presenta com un personatge més important que el director del Banc d'Espanya, ja que aquest només ha estampat una signatura i ell n'ha fet per milers.

Hi ha un cert interès en desprestigiar Dalí, però, en oposició a molt del que s'ha fet en el segle XX, Dalí va ser un geni.

R.A. El dibuix a l'obra de Dalí.

A.B. Tot al contrari del que molts pensen a Dalí li costava molt dibuixar, però ho va superar amb un gran esforç. D'altres, com en Ramon Casas, han tingut una gran facilitat pel dibuix, però en Casas només va arribar a ser un gran cartellista.

R.A. Le surrealisme c'est moi

A.B. Dalí va ser l'únic surrealiste. Els altres eren uns "pijos" que van ensopegar amb un gran surrealiste. A Dalí sempre li han posat filtres estrets i en canvi als altres no. Ell podia dissertar obertament sobre qualsevol tema, fins i tot sobre Hitler, i els altres s'emprenyaven. El van fotre fora per raons ètiques i morals.

R.A. Dalí escriptor?

A.B. En Dalí va adquirir l'ofici de pintor per mitjà d'un gran esforç. La seva dotació personal era la d'escriptor. El seu llibre "La vie Secrète de Salvador Dalí" és una obra mestra. Cada pàgina és una obra d'art. Ell mateix va dir "Je suis trop intelligent pour être peintre". De no ser pel seu esforç aquest sentit literari hagués pogut arribar a perjudicar la seva pintura.

R.A. Dalí pintor?

A.B. La seva pintura lliga amb tota la tradició del passat i manté, alhora, els codis de l'ofici. Una tradició però amb llibertat. Dalí no inventa la pintura. Ell és pintor. Fa la seva pintura. El Sant Sopar està molt ben pintat. Per a molts pot ser un esnobisme. Són els que no l'accepten. Però les noves generacions ja el retroben i el veuen amb tota la seva plenitud.

Un cop fet aquest repàs de les característiques més importants de Daaalí i altres aspectes del pintor, la conversa derivà oberta i plenament vers el món de l'art en general i de la pintura en particular. Tot i no entrar plenament en les avantguardes artístiques del segle XX, sobre les quals Boadella sembla manifestar certa reticència, els grans mestres de la pintura universal anaren passant, un a un, com si d'un nou muntatge es tractés i els propis artistes ens acompanyessin en cos i ànima. Aquest llarga conversa ens ha permès, entre altres, no ja un confrontament amb l'actor i director, sinó, a més, amb un personatge que demostra un gran coneixement del món de la pintura universal i de molts altres aspectes de la cultura, sense limitacions al món del teatre.

Aquest entrevista fou publicada en el número 2 de la Revista Bonart el desembre del 1999