SUITE DE LA DONA-TORO

Selecció d'obres fetes per Jordi Rodríguez-Amat entre el 1985 i el 1992

 

La Suite de la Dona-Toro és l'obra que satisféu les necessitats primàries, viscerals, instintives, en un moment determinat, en un temps puntual, d'uns anys de creativitat efusiva, d'inestabilitat personal i, alhora, d'un fort equilibri creatiu.

Aquí us presento una selecció dels 114 treballs que componen la sèrie de la Dona-Toro

Al cap d'avall d'aquesta pàgina hi ha un enllaç per a poder veure tota la sèrie.

 

1985 / Llapis sobre paper / 65 cm x 50 cm

 

L’artista, tot i no teniir un control absolut de les seves accions creatives, intueix un estat personal que l’obliga a expressar sentiment no controlables per la ment. Rodríguez-Amat, sabedor de les característiques tant de la dona com del toro, creá una metamorfosi entre aquests dos éssers.

La primera d’aquestes obres fou signada el 1985 i l'última set anys més tard. Al llarg d’aquests anys l’efervescència creativa brollà amb molta imaginació, conjugant l’essència d’un ésser i l'altre. Per a poder gaudir d'aquestes obres cal analitzar la conjugació i equilibri del cos de la dona amb el del toro.

 

 

1985 / Llapis sobre paper / 50 cm x 35 cm

1985 / Llapis sobre paper / 65 cm x 50 cm

 

1985 / Llapis sobre paper / 50 cm x 65 cm

 

1986 / Llapis sobre paper / 70 cm x 50 cm

1986 / Llapis sobre paper / 47 cm x 35 cm

 

La sèrie s'endegà al voltant del 1985. Originàriament començà com un simple treball a l'entorn d'un tema: la dona i el brau. A poc a poc ambdós començaren a prendre més i més protagonisme i, ben aviat, l'obra va prendre cos. Finalment s'abandonà el 1992

És un recorregut a través de la metamorfosi recíproca entre la dona i el toro. És una lluita. És l'expressió d'un desig impulsiu, carnal i eròtic, on la voluptuositat s'hi mostra amb tota la seva càrrega sensual i luxuriosa.

El procediment emprat és el simple dibuix a llapis. L'esperit del treball, però, s'hi manifesta mitjançant una tècnica molt acurada, treballant lentament, sentint les petites rugositats, les diferents pressions del llapis al damunt del paper i amb tot, estimant l'obra.

 

1986 / Llapis sobre paper / 65 cm x 50 cm

1986 / Llapis sobre paper / 65 cm x 50 cm

 

Aquesta suite va ser realitzada a l'ombra de l'itinerari que el propi artista seguia en aquell moment i no pretén ser la pedra clau dels treballs realitzats al llarg dels anys de la seva creació.

 

1986 / Llapis sobre paper / 70 cm x 50 cm

1986 / Llapis sobre paper / 70 cm x 50 cm

 

El nom de Suite de la Dona-Toro és accidental, fortuït i, evidentment, gratuït. Un nom que li ha estat donat amb la finalitat de poder catalogar un conjunt de treballs que tenen, això si, les particularitats que evidencia el títol.

A diferència de molts altres treballs en què Rodríguez-Amat ha sentit la necessitat d'alliberar-se de tot el bagatge tècnic que els anys atorguen a l'artista, en la gran majoria d'aquests dibuixos, ell ha acceptat d'utilitzar l'ofici i posar-lo al servei de l'obra.

L'actitud de Rodríguez-Amat a l'hora de realitzar aquesta suite no era la de representar el cos d'una dona o bé d'un toro. Tampoc es tracta d'una simple metàfora visual, és, més aviat, un simple joc de canvis morfològics, una transmutació entre la dona i el brau, sense voler ultrapassa, en cap moment, el simple nivell de joc a partir de dos elements concrets que, per mitjà del llenguatge gràfic, permeten la transcripció d'un estat personal i mental a partir de formes i cossos inherents a l'individu.

Alguns dels dibuixos d'aquesta Suite, composta per més d'un centenar de treballs, han estat creats en el límit de la pròpia temàtica emprada, doncs no hi ha hagut cap submissió absoluta als conceptes de dona i toro.

D'altra banda, ni la dona ni el toro han estat mai, en aquesta Suite, una dona o bé un toro concret, això si, un moviment, una cama, un pit, han pogut generar un nou treball, però, en el mateix moment de començar la cerimònia, el cos concret ha perdut tot el seu significat.

Certs trets eròtics, moltes vegades volguts, s'hi manifesten. La passió i la fertilitat d'Eros amb la dona es conjuguen amb Tanatos: la vida i la mort com a simples estats transitoris.

 

1988 / Llapis sobre paper / 71 cm x 51 cm

198 / Llapis sobre paper / 70 cm x 50 cm

 

 

1988 / Llapis sobre paper / 70 cm x 50 cm

1989 / Llapis sobre paper / 76 cm x 57 cm

 

 

1990 / Llapis sobre paper / 70 cm x 57 cm

1992 / Llapis sobre paper / 70 cm x 52 cm

 

1992 / Llapis sobre paper / 52 cm x 70 cm

 

 

1992 / Llapis sobre paper / 70 cm x 52 cm

 

Per a veure tota la sèrie de 114 obres, seguiu el següent enllaç:

www.rodriguez-amat.cat/suite-fm.html

 

A Fundació Rodríguez-Amat