|
|
EL
SOMNI D'AFRODITA
Jordi Rodríguez-Amat
© Copyright
2018. Aquest text ha estat
registrat en el Registre de
la Propietat
Intel
·lectual del Departament de Cultura de
la
Generalitat
de Catalunya. |

|
|
Em
trobava davant les portes del baptisteri de Florència admirant
els baix relleus del gran Lorenzo Ghiberti. Era un dia en què la
primavera estava a punt de reencarnar-se. Feia molta més calor
de la que hagués correspost pel temps en què ens trobàvem.
Jo havia dinat en un self service Via dei Pecori i em desplaçava
camí de la Galleria degli Uffizi. Abans però vaig voler
contemplar un cop més La Porta del Paradís.
Fent
camí vaig tenir el pressentiment que algú em seguia. De
tant en tant tombava el cap i veritablement un home de mitjana edat amb
una bona cabellera i vestit amb una túnica de color siena cremada
apareixia sempre a uns deu o quinze metres darrera meu. La seva vestimenta
em va semblar estranya doncs la meva impressió va ser que vestia
com els homes en el segle XV.
Just
a l’arribar a la finestreta per a pagar l’entrada del museu,
ell s’avançà i amb una veu penetrant i de to obscur
digué a l’expenedora: no li cobris, dóna’m
dues entrades. Em va quedar molt clar que ells dos es coneixien.
A
l’entrada del museu em va preguntar si havia dinat i a la meva resposta
afirmativa respongué: anem a prendre un cafè a la cafeteria
del museu.
Ens varem asseure en una taula a prop d’una finestra des de on es
veia la famosa cúpula de Brunelleschi de la cathedrale de Santa
Maria del Fiore.
Aquell
personatge un cop assegut davant meu em parlava en un italià antic
però que s’entenia perfectament i jo vaig considerar que
aquell home era originari de la Toscana doncs l’italià modern
deriva de l’italià parlat a la Toscana a principis del Renaixement.
De sobta em diu que es deia Sandro Botticelli i que feia molt poc temps
que havia acabat de pintar el quadre titulat Il Nascimento di Venus. Jo, que ja havia superat la setantena i amb una llarga vida darrera meu
no em va sobtar ja que al llarg de la meva existència n’havia
vist de molts colors i estava ben bregat. Tot i això vaig barrinar
si estava somniant, però no, sobre la taula hi havia el cafè
macchiato que havia demanat jo i el cappuccino d’ell.
Em
va també dir que tenia 42 anys per la qual cosa vaig deduir que
estàvem a l’any 1485 que, a més, coincidia amb la
data en la qual va pintar el famós quadre.
Tot
reflexionant vaig considerar que aquell personatge era l’espectre
del gran pintor i que devia aparèixer sovint pel museu ja que a
ningú sobtava la seva presència. Quina sort la meva de poder
conversar amb ell i sense cap mena de rubor li vaig demanar d’anar
a veure el quadre i que me l’expliqués.
Caminant
per les sales del museu varem passar pel costat de l’Al•legoria
de la Primavera d’ell mateix. Ell, pas ferm, va passar sense
mirar-lo. Jo, evidentment, caminava amb el cap tombat mirant el quadre.
En Sandro em va demanar de seure en un banc just davant Il
Nascimento di Venus..
Pensatiu,
mesurant les seves paraules, em va dir: no recordo amb exactitud per
a qui vaig pintar el quadre, tot i que hi ha qui indica que fou per a
Llorenç el Magnífic. Saps que, va continuar, deixeu-m’ho
així ja que no vull forçar la meva memòria.
En
aquell moment hi havia pintors que començaren a pintar a l’oli,
però jo vaig considerar que la tècnica al tremp a base d’ou
m’aniria millor i vaig pintar-lo sobre tela. El tema va ser donat
pel mateix encàrrec i estava extret de la Teogonia del poeta grec
Hesíode. Nosaltres, pintors, no podíem fer altra cosa que
sotmetre’ns als encàrrecs.
He
de confessar que l’emoció m’embriagava de cap a peus,
doncs poder parlar amb un dels més grans pintors del Quattrocento
no passa cada dia.
Cronos, continuà Sandro, era fill de la Deessa Terra i del Déu
Urà i va ser el propi Cronos qui va tallar les gònades del
seu pare i quan les llençà al mar d’entre l’escuma
va aparèixer Venus, deessa de l’amor i la sexualitat, hereva
romana de la Deessa grega Afrodita, continuà dient.
Vaig
composar el quadre mitjançant un equilibri de balança amb
un eix central determinat per Afrodita, explicava Sandro Boticcelli
amb un gran entusiasme. A l’esquerra hi pots veure Zèfir
Déu del vent de l’Oest i a la dreta una de les Hores gregues
que sembla voler vestir Afrodita. Segons el propi Hesíode, Afrodita
apareix sobre una petxina de peregrí. La inclinació del
cos sense estabilitat física em va permetre de donar el ritme de
la figura, reforçat per l’ondulació dels cabells amb
els quals es tapa el pubis. El moment històric m’obligà
a no poder representar les imatges més que amb un cert erotisme.
La composició ve determinada per una piràmide on totes les
línies tendeixen vers la cara d’Afrodita. Tot i que es coneix
amb el nom romà de Venus, jo n’hi dic Afrodita ja que és
el seu nom originari a la mitologia grega. Com pots veure, va continuar
dient, Vaig cercar i aconseguir un ritme absolut de totes les formes
sense deixar cap part cromàtica plana.
Mentre
en Sandro anava parlant em vaig recolzar contra l’espatller del
banc davant del quadre i vaig quedar ben adormit. Amb el son trencat,
gairebé inconscientment, m’adonava del moviment de la gent
i un cert murmuri al meu entorn. No tinc clar quanta estona vaig dormir,
però tot d’una, una veu femenina dolça, alhora que
em posava la mà sobre l’espatlla, em va dir: desvetllat.
Vaig obrir els ulls i davant meu Afrodita, vestida amb la vesta de color
morat que l’Hora grega li oferia en el quadre, es mostrava radiant.
La sala estava completament buida i només una certa claror difusa
il•luminava l’espai. Un cop més vaig pensar que estava
somniant, però el somni s’esvaí quan Afrodita em va
donar la mà i m’ajudà a aixecar-me.
Em
va demanar de seguir-la. Caminava davant meu i jo, analitzant i alhora
gaudint de la forma del seu cos, contemplava la bellesa de la seva figura,
malgrat la roba que queia de forma lliure. No tinc consciència
del com, però de sobte ens trobàrem en un prat verd, una
mena de paradís perdut, radiant, lluminós i en el bell mig
un arbre. Afrodita havia alliberat el seu cos de la vesta en forma de
túnica que la cobria i la seva figura apareixia esplendorosa. Jo
no podia deixar de mirar-la i admirar-la. En el bell mig del prat hi havia
un arbre ple de fruits. Ella m’apropà a l’arbre i em
digué: pots menjar tants fruits com vulguis, ells et desvetllaran
el desig de posseir-me i, quants més en mengis, tant més
voldràs posseir-me sexualment. Entre moltes altres coses,
recordo que em va dir que ella podia aconseguir el desig sexual d’un
home només mirant-lo als ulls.
Els
Déus, atrets per la seva gran bellesa, aspiraven al seus plaers
i molts ho aconseguiren. Em va confessar que la seva millor qualitat era
la de satisfer plenament els homes i va tenir fills d’Hermes, de
Dionís, i d’Ares, entre altres Déus. Jo l’escoltava
però la seva bellesa m’obligava a no poder treure els ulls
del seu cos.
Era
tanta l’atracció que exercia sobre mi que no vaig poder evitar
de demanar-li els seus plaers sexuals. Primerament, digué
ella, t’instruiré en totes les formes de l’amor
físic. Just en aquell moment vaig pensar en el savi indi Vatsayayana
el qual, a la riba del riu Gangues, va composar fa dos mil anys el famós
Kama Sutra i en el que, entre molts altres aspectes de la ciència
de l’amor carnal, explica seixanta quatre maneres de fer l’acte
eròtic.
L’experiència
pràctica, continuà Afrodita, indueix a la perfecció,
tot i que hi ha persones que són mestres en l’amor sexual
sense conèixer ni haver reflexionat sobre aquesta ciència.
Hi ha qui ha aprés amb l’ajut d’un instructor qui,
entre d’altres, pot ser una dona ben dotada i familiaritzada en
aquestes pràctiques. També es pot aconseguir amb una tia,
preferiblement la germana de la mare o, a més de moltes altres,
una majordona amb molts anys d’experiència en aquests afers.
La
dona, prosseguí Afrodita, ha de ser mestre en altres arts
per a poder fer gaudir l’home en aquesta ciència. Ha de saber
cantar, tocar instruments musicals i considerar la decoració amb
flors i perfums estimulants l’espai que permeti estats sublims.
Em
va continuar instruint, dient: Intenta de ser sensible amb la dona
a fi d‘excitar la seva sensualitat. Si la dona té experiència,
per exemple una dona casada dues o tres vegades, mou-te amb molta delicadesa
abans de tocar-la. Seguint aquestes formes podràs fins i tot enamorar-la
i els seus plaers seran sublims. No oblidis de conèixer el seu
pensament i els seus desitjos i mou-te sempre amb tendresa.
Jo
l’escoltava doncs volia instruir-me, però l’atracció
que exercia sobre mi el seu cos m’impedia de concentrar-me en les
seves paraules.
De
sobte, la veu d’un vigilant del museu anuncià que anaven
a tancar les portes i jo, decebut, em desvetllà sense haver pogut
gaudir dels plaers sexuals d’Afrodita.
Jordi
Rodríguez-Amat
Juny
del 2018 |
|