Aquest escrit va ser publicat en el número 257 de Escola Catalana, l'abril del 1989 Aportació de la plàstica al desenvolupament de linfant Per Jordi Rodríguez-Amat La capacitat de creativitat que, en més o menys grau es troba en tot ésser humà, té arrels profundes en la llibertat dexpressió del nen des de la primera infantesa. Aquesta capacitat es pot manifestar de mil formes diferents quan l'infant, esdevenint adult, sintrodueix en el món establert que lha de rebre. Si la llibertat dexpressió, dins dun ordre convencional però necessari, és un dels drets de lésser humà, és així mateix el mitjà que ha de canalitzar linfant cap a un desenvolupament natural de la pròpia personalitat. Tasca de leducador ha de ser, així ho creiem, la de dirigir limpuls natural creador de linfant, adaptant-lo envers el món pel qual se lha de preparar, evitant, mitjançant lestímul, tot conformisme dincapacitat. Dentre les assignatures que comporta lescola davui, una de les que més pot ajudar al desenvolupament daquesta capacitat creativa al marge de la seva funció formativa específica quant a coneixements teòrics i pràctics- és la plàstica. I no considerem només la creativitat artística, sinó tota aquella creativitat que actua com a mitjà de realització de lésser humà. Fer descobrir a linfant la seva capacitat de creació i fins i tot dorganització mental a través duna llibertat dauto-recerca, sense encongiment ni violència, és una de les finalitats que sha de plantejar la plàstica. La formació del nen és un aprenentatge del control cerebral, aprenentatge que pot ser aconseguit mitjançant petites descobertes de la vida i que condueix no solament al coneixement del món exterior, sinó a un domini general de si mateix. I la plàstica, amb els seus mitjans de treball: línies, formes, colors, volums, espais i sobretot la possibilitat dautodescoberta per mitjà del treball dirigit o no dirigit, és un dels mètodes que faciliten aquest aprenentatge, malgrat lexcessiva freqüència amb què se la jutja com un entreteniment sense valor ni serietat. Les noves directrius del món estètic davui, des de les línies supersòniques dun cotxe fins a un spot de televisió, comporten una necessària capacitat dinvenció en lhome, i és així mateix un factor positiu per al nen la freqüència constant amb què se li presenten. Feliçment sha superat lestat en què es trobava el tradicional ensenyament del dibuix, que pretenia d'ensenyar a copiar el model i d'eliminar tota mena de personalitat, fantasia i imaginació. És fàcil de comprendre que leducació plàstica davui comporta un mitjà essencial de formació envers la pròpia personalitat del noi, i rebutjar-la seria deshumanitzar en certa manera lensenyament, ja que la plàstica no és només una especialitat consagrada al dibuix o a lestètica en particular, sinó una modalitat important de la formació del propi control. Seria, així mateix un error greu no veure en la plàstica res més que un alliberament del treball científic daltres disciplines; al contrari, és el mitjà de dilació, danar cap a lexpansió dels recursos naturals de la pròpia formació. La plàstica, així considerada, és un dels grans mitjans de formació de què disposa lescola davui Jordi Rodríguez-Amat Abril del 1989 |
A Casa-Taller Jordi Rodríguez-Amat