RETRATS I AUTORETRATS
He mantingut i continuo mantenint una certa activitat creativa com a retratista. El retrat és per a mi una manera de manifestar la meva aproximació a les persones retratades. És l'eina que em permet manifestar la meva actitud davant la persona retratada. Els primers retrats daten de l'època de formació. Des d'aleshores, uns dos-cents retrats i autoretrats han estat signats per mi. En més de cinquanta anys d'activitat creativa, el resultat dóna al voltant de quatre retrats per any. L'activitat com a retratista s'ha manifestat d'una manera irregular al llarg de la meva trajectòria, doncs certs períodes han estat més productius que en d'altres. |
La Pepa Oli sobre tela sobre cartró / 41 cm x 33 cm / 1961 |
LA PEPA 1961 Pepita Meléndez, La Pepa, era la model més popular de Barcelona a la dècada dels quaranta i cinquanta. Havia estat la model de molts dels pintors barcelonins d'aquella època, a més d'exercir com a model a l'antiga Escola Superior de Belles Arts de Sant Jordi de Barcelona des de mitjans del cinquanta a mitjans dels seixanta. Entre el 1960 i el 1964 en què assisteixo als cursos d'aquesta Escola, vaig pintar i, sobretot, dibuixar aquesta model moltes vegades. La Pepa era una dona agradable, tant en la conversa com en el tracta. Pocs són els que, havent passat per l'Escola en aquell moment, avui no recordin entranyablement aquesta dona. |
AUTORETRAT 1964 La necessitat de manifestar-me per mitja de la meva pròpia imatge m'exigeix l'autoretrat. He realitzat un bon nombre d'autoretrats al llarg de tota la meva trajectòria artística. Diferents tècniques així com diferents actituds davant els principis plàstics emprats en cada moment m'han permès de moure'm, també en els retrats i autoretrats. A vegades en espais més o menys figuratius, d'altres més o menys conceptuals. Vaig pintar aquest autoretrat a l'edat de dinou anys, en ple període de formació. Un autoretrat que manifesta totes les característiques de la meva estètica en aquell moment. |
Autoretrat 1964 / Oli sobre tela / 100 cm x 81 cm |
L'ESCULTOR JOAN MORA 1966 El canvi que es produeix a l'obra de Rodríguez-Amat es manifesta també a l'hora d'afrontar els retrats. El meu amic l'escultor Joan Mora Oli sobre arpillera / 100 cm x 139 cm / 1966 La pinzellada valenta és una de les característiques d'aquest retrat. El gruix de la pasta sobre la tela d'arpillera li atorguen una textura de gran qualitat pictòrica. A més, en aquesta obra s'hi presenten elements simbòlics referents a l'escultura. El propi escultor a la dreta del quadre aguanta amb la seva mà esquerra un cap simbolitzant la inspiració. La mà dreta apareix a l'angle inferior esquerra del quadre com si aguantés una escultura. En aquesta obra, els elements purament formals s'harmonitzen amb les imatges simbòliques i figuratives.
Fragment del retrat de l'escultor Joan Mora |
aRT | El Centren d'Art contemporani Rodríguez-Amat manté un espai a la memòria de Joan Mora (R.I.P.). Joan Mora i jo personalment haviem fet els estudis a l’antiga Escola Superior de Belles Arts de Sant Jordi de Barcelona i manteniem una profunda amistat. La primavera del 1966, un parell d’anys després d’haver acabat els estudis allí, acordarem de fer-nos mútuament el retrat. Al llarg de varies setmanes un i altre posarem, tot intercanviant-nos, a fi de poder crear les obres. Més de quaranta anys més tard, acordaram d’intercanviar-nos les obres. El retrat de l’escultor fet per mi va passar a ser propietat de Joan Mora, mentre que el bust és avui propietat meva.
Homenatge de la Fundació Rodríguez-Amat a Joan Mora Un espai del Centre d'Art, antiga Fundació Rodríguez-Amat Joan Mora ens va deixar el 2017 a l'edat de 72 anys |
L'ESTHER
Esther / Guix / 1981 |
Esther / Llapis plom sobre paper / 85 cm x 49 cm / 1978 |
|
EL PARE DE L'ARTISTA 1991
Bronze / 50 cm x 40 cm x 33 cm /1990 |
Bronze / 50 cm x 40 cm x 33 cm /1990 |
||
![]() Llapis sobre paper / 71 cm x 51 cm / 1990 |
Llapis sobre paper / 71 cm x 51 cm / 1990 |
AUTORETRAT 1991 Moltes vegades el retrat és un simple element generador del fet creatiu. Un cop provocada l'acció sensitiva per mitjà de la percepció. l'acció plàstica s'allibera voluntàriament de l'acció perceptiva i la imatge visual perd tota les seves connotacions, esdevenint aleshores principi i fi de l'acte creatiu. Aquest quadre n'és un clar exponent. Aquí, no ja tan sols la psicologia sinó les pròpies faccions i la fesomia del personatges perdent tota referència amb la realitat visual. |
Autoretrat / Oli sobre tela / 195 cm x 130 cm / 1991 |
LA MARE DE L'ARTISTA 1990 - 1991
|
||||
Llapis plom sobre paper / 70 cm x 52'5 cm / 1991 |
Oli sobre tela / 195 cm x 130 cm / 1990 |
Galeria retrats i autoretrats. Retrats 1961-1980.