SERIGRAFIES

La serigrafia és un procediment d'estampació artística. Es realitza mitjançant un estergit, a través d'un teixit porós, a traves del qual amb una rasqueta es fa passar la tinta per a imprimir la imatge sobre el paper.

La serigrafia consisteix doncs a transferir tinta a través d'una gasa tibada en un marc. A aquest conjunt l'anomenem: pantalla serigràfica. S'ha d'obturar la gasa en les parts que no es vol deixar passar tinta, mitjançant una emulsió fotosensible. La gasa mostra un aspecte de negatiu del que serà l’estampa. Un cop preparada la pantalla, es col•loca la pantalla serigràfica damunt el suport a imprimir i es fa passar la tinta a través de la gasa, aplicant-li una pressió moderada amb una rasqueta de cautxú.

La serigrafia és una tècnica gràfica seriada. A part d’un parell d’excepcions, Rodríguez-Amat limità entre 25 i 32 el número de còpies de cadascuna de les seves obres serigràfiques. Un cop acabada la impressió, Rodríguez-Amat destruí les pantalles no essent doncs possible noves estampacions.

A diferència de qualsevol de les tècniques gràfiques conegudes com a gravats, les formes aconseguides mitjançant la tècnica serigràfica són sempre planes i, per a cada color cal fer una pantalla diferent.

El 1982 Rodríguez-Amat comença a interessar-se per la tècnica de la serigrafia. Desprès de realitzar un parell de treballs molt simples fets a base de línia, l'artista limità l'ús d'aquesta tècnica a la simple realització dels cartells d'algunes de les seves exposicions.

Fou el 1990, però, considerant que aquest mitjà es podia adaptar perfectament a les seves necessitats expressives del moment, que Rodríguez-Amat inicià una sèrie d'obres amb aquesta tècnica. Entre el 1990 i el 1994 Rodríguez Amat realitza una trentena de serigrafies, alhora que continuà amb altres tècniques creatives.

 

Serigrafies, 1990 Serigrafies, 1990
1990 / Serigrafia / 32 cm x 40 cm 1990 / Serigrafia / 32 cm x 48 cm

 

 

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 58 cm x 36 cm

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 58 cm x 36 cm

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 58 cm x 36 cm

 

 

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 58 cm x 36 cm

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 55 cm x 39 cm

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 39 cm x 28 cm

 

 

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 39 cm x 28 cm

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 56 cm x 39 cm

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 56 cm x 39 cm

 

 

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 56 cm x 39 cm

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 56 cm x 39 cm

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 56 cm x 39 cm

 

 

Algunes d'aquestes serigrafies han estat realitzades a tres o quatre tintes.

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 56 cm x 40 cm

 

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 56 cm x 39 cm

La majoria d'aquestes serigrafies han estat fetes entre 8 i 12 tintes.

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 56 cm x 38 cm

 

 

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 56 cm x 39 cm

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 56 cm x 40 cm

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 56 cm x 38 cm

 

 

 

 

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 56 cm x 39 cm

Algunes d'aquestes serigrafies

superen les 20 tintes

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 56 cm x 38 cm

 

 

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 56 cm x 38 cm

 

 

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 55 cm x 38 cm

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 56 cm x 39 cm

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 56 cm x 38 cm

 

 

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 38 cm x 56 cm

 

 

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 38 cm x 56 cm

 

 

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 55 cm x 38 cm

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 39 cm x 28 cm

Serigrafies, 1990

1990 / Serigrafia / 27 cm x 18 cm

 

 

 

CARTELLS SERIGRÀFICS

Entre el 1984 i el 1996 Rodríguez-Amat va fer cartells utilitzant la tècnica serigràfica per a algunes de les seves exposicions.

Amb la inauguració del Centre d'Art Contemporani, Fundació Rodríguez-Amat l'any 1994, tot i que va fer alguna exposició més, va presentar bàsicament la seva obra en l'espai que porta el seu nom.

 

Ateneu Barcelonès

1984 / Institut d'Estudis Ilerdencs / Lleida

1984 / Galeria Matisse / Barcelona

 

 

1984 / Galeria d'Art del Vallès

1985 / Centre Cultural de la Caixa de Terrassa

1986 / Museu de Vilafranca

 

 

1987 / Bosch & Curto / Tortosa

1991 / Sala Gespa / Barcelona

1996 / Centre Cultural Escoles Velles / Begur

 

 

1994 / Centre d'Art Contemporani, Fundació Rodríguez-Amat