El
mes de setembre del 2009, un cop esgotades les possibilitats que li oferia la sèrie
dobres que ell mateix vaig intitular El Mar, i considerant que tenia el projecte
dallunyar-se del taller tres o quatre mesos, Rodríguez-Amat va començar casualment
un autoretrat amb la finalitat, si més no, de fer un treball de pocs dies que
locupés un temps relativament curt. El fet és que al primer autoretrat en seguiren
daltres i, així, sense tenir-ne consciència a priori, va encetar una sèrie
dautoretrats, ignorant quin en seria el contingut, el nombre o les
característiques. Això és generalment el que passa quan lartista no programa ni
els resultats ni els trets de lobra apriorísticament. Linici
del primer autoretrat fou casual. Tot remenant teles i carpetes en el taller, va caure a
les seves mans una tela amb un autoretrat que feia molts anys que ell havia començat i
que, per raons desconegudes, no havia acabat mai. El fet que la tela estigués grapada en
els laterals del bastidor demostra que realment feia molts i molts anys, ja que des de
feia molt de temps l'artista grapava les teles sempre per la part de darrera dels
bastidors. Daquesta manera els petits laterals de la tela formen part de
lobra. Un mirall de 17 metres li va permetre de col·locar-shi davant i,
novament, sobre aquella tela, començar un altre autoretrat, les característiques del
qual no tenen res a veure amb el que hi havia abans. El
fort contrast cromàtic entre la part dreta i esquerra del rostre, llum i ombra, va ser el
que incità l'artista
Originàriament
l'artista mai havia pensat en aquesta dualitat, dues forces, fenòmens o principis de vida
els quals, i això ja des de fa moltes centúries, formen part de la vida:
astrologia, filosofia, art, formes del pensament, etc. etc. En el primer autoretrat, la
seva idea era conjugar una simple dualitat cromàtica ben contrastada. Una dualitat basada
en dos colors aproximadament complementaris, el taronja i el verd.
Dos
petits autoretrats a mena destudis van seguir, i encara un altre en el qual en un
intent dassolir una forta contradicció cromàtica, el verd, color fred, passà a
ser llum o Yang i el roig, color càlid, esdevingué lombra o Yin. Tot
seguit, la idea del positiu i negatiu, femení i masculí, del bé i del mal es desvetllà
a la seva ment de forma que, poc a poc, aquesta dualitat, a mena de Leitmotiv, fou la que
encaminà la resta dautoretrats que conformen aquesta petita suite, la qual, avui,
15 de maig del 2010 està totalment acabada. É s així que el Yin i el Yang va prendre
més i més cos i la sèrie va continuar reforçant encara més els contrastos. El Yang,
com a llum, forma activa, cel i dragó, esdevingué absolutament blanc i el Yin, en tres
quadres de la sèrie, es transformà en roig. Posteriorment, en altres dos quadres, el Yin
esdevingué verd en un i blau en laltre. A
partir del més doctubre daquell any 2009 Rodríguez-Amat va iniciar per un
període duns tres mesos en total dues estades, una a Beijing i laltre a
Berlín, les quals lallunyaren del taller. El temor de què, un cop de retorn, la
sèrie no tingués continuïtat pel trencament que suposava lallunyament ombrejà el
seu esperit. Sortosament no va ser així i lempenta que seguí a la tornada fou
exactament la mateixa que hi havia en el moment dallunyar-se del taller. La
sèrie, acabada, està formada per 10 autoretrats, tres dels quals de gran format:
|
AUTORETRATS YIN YANG 2009 - 2010
![]() |
![]() |
2009 / Yin-Yang, Autoretrats / Oli sobre tela encolada sobre tauler de fusta / 36 cm x 28 cm
2009 / Yin-Yang, Autoretrat / Oli sobre tela / 81 cm x 65 cm |
2009 / Yin-Yang, Autoretrat / Oli sobre tela /81 cm x 60 cmt |
2010 / Yin-Yang, Autoretrat / Oli sobre tela / 100 cm x 81 cm |
2010 / Yin-Yang, Autoretrat / Oli sobre tela / 100 cm x 81 cmt |
2010 / Yin-Yang, Autoretrat / Oli sobre tela / 100 cm x 81 cm |
2010 / Yin-Yang, Autoretrat / Oli sobre tela / 162 cm x 130 cmt |
2010 / Yin-Yang, Autoretrat / Oli sobre tela / 162 cm x 130 cm |
2010 / Yin-Yang, Autoretrat / Oli sobre tela / 162 cm x 130 cmt |
Yin Yang Autoretrats, sèrie fotogràfica
A finals del mes dabril daquest mateix any 2010, reflexionant sobre quina seria lobra que tradicionalment l'artista regala al membres del Patronat de la Fundació Rodríguez-Amat el dia de la reunió, li va venir al cap la idea de fer una creació fotogràfica a partir dalgun quadre de la sèrie. Va ser així que després de fer una conjunt de fotografies dun dels autoretrats de gran format, autoretrat en blanc i roig, va descobrir que la simple textura de la matèria pictòrica del quadre manifestava en detalls grans valors plàstics i decidí, aleshores, de començar a treballar sobre petits fragments del quadre a base de fotografies manipulades amb lordinador. Tal i com es presenta en el quadre que generà la sèrie fotogràfica, el color pren consistència en el gran format, però en el petit fragment el mateix color perdia valors cromàtics i esdevenia fat. Va ser doncs per aquesta raó que sexigí de fer canvis de color, ja que va considerar que la sèrie fotogràfica no havia de ser una simple reproducció dun fragment de lautoretrat, sinó que havia de prendre valors propis i, com a obra dart, havia de ser independent de lautoretrat que la generà. Es va presentar en forma de carpeta, limitant el nombre de fotografies de cada sèrie a set, nombre mític i sagrat i amb un total de 10 sèries o carpetes. |
Totes les fotografies tenen el mateix format
2010 / Sèrie detall Yin-Yang Roig-Blanc, Autorretrat / Fotografia / 16 cm x 22 cm